Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Delkurs 1
Kommunikation och kunskapsutveckling i flerspråkiga lärandemiljöer, 11 hp
Communication and Knowledge Development in Multilingual Learning Environments
Delkursen tar sin utgångspunkt i synen på språk- och kunskapsutveckling som en dynamisk, sociokognitiv process. Teorier om informell och formell inlärning och om den språkliga och sociala interaktionens betydelse för andraspråksutveckling studeras. Vidare tar studenterna del av aktuell forskning om det ämnesspecifika språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling i olika skolämnen. Med utgångspunkt i teoristudierna prövar och utreder studenterna under diskussions- och övningsseminarier olika klassrumsaktiviteters potential när det gäller att skapa en språkligt interaktiv lärandemiljö. Sådana seminarier kan exempelvis röra arbete med bild, film, värderingsövningar, rollspel samt interaktiva datorspel. Vidare ägnar sig studenterna åt analys av struktur och språk i ämnesspecifika texter.
Med utgångspunkt i relevant teori samt i erfarenheter från seminarier och verksamhetsförlagd utbildning utarbetar och presenterar studenterna förslag till klassrumsaktiviteter där varierande arbetsformer samverkar i språk- och kunskapsutvecklande syfte. Vidare utarbetar och presenterar grupperna konkreta förslag på självskattningsverktyg avsedda att medvetandegöra eleverna om den egna språk- och kunskapsutvecklingen i förhållande till målen för ett specifikt arbetsområde. I anslutning till detta arbete skaffar sig studenterna i rollspelsform erfarenhet av att ge elever återkoppling utifrån självskattningar.
Under delkursen arbetar studenterna med digital portfolio som verktyg i sitt eget lärande, och med utgångspunkt i detta arbete tar de ställning till hur informations- och kommunikationsteknik kan påverka arbetsformerna i den egna pedagogiska verksamheten.
Delkurs 2
Att dokumentera och kommunicera bedömning av andraspråksutveckling, 4 hp
Documenting and Communicating Assessment of L2 Development
Under delkursen ges studenterna möjlighet att knyta samman och fördjupa sina insikter i frågor som rör bedömning och dokumentation samt vidareutveckla sin beredskap att som lärare aktivt söka information i olika frågor som rör det egna undervisningsämnet.
Med sin framtida pedagogiska verksamhet i sikte tränar studenterna i seminarieform sin förmåga att tillsammans med kollegor utveckla en samsyn i bedömningsfrågor. Studenterna arbetar med att sammanställa och i fiktiva utvecklingssamtal, genomförda som rollspel, kommunicera studieresultat till berörda elever och vårdnadshavare. Vidare ägnar sig studenterna åt nätbaserad sökning i syfte att skaffa sig information om modeller för långsiktig dokumentation av elevers språkutveckling. Några relevanta modeller granskas och värderas, och utifrån resultatet av granskningen utarbetar studenterna egna förslag till långsiktig dokumentation av andraspråkselevers språkutveckling.
Delkurs 1
Kommunikation och kunskapsutveckling i flerspråkiga lärandemiljöer, 11 hp
Communication and Knowledge Development in Multilingual Learning Environments
Examinationen består av tre delar. Den första delen utgörs av en individuell skriftlig salstentamen där studenten gör en elementär analys av syfte, mönster och vissa grundläggande språkliga drag i två olika läromedelstexter som är hämtade från samma skolämne och rör samma ämnesområde. Utifrån analysen jämför studenten hur språket påverkar framställningen av ämnesinnehållet i dessa båda texter och diskuterar vad detta kan innebära i ett didaktiskt perspektiv.
I den andra delen av examinationen planerar studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, en lektionssvit kring ett sammanhållet kunskapsområde där varierande arbetsformer, olika estetiska uttryck samt informations- och kommunikationsteknik samverkar i språk- och kunskapsutvecklande syfte. Gruppen arbetar också fram självskattningsverktyg. I ett uppföljande seminarium presenteras lektionssvit och självskattningsverktyg med hjälp av olika uttrycksformer samt informations- och kommunikationsteknik. Vidare illustrerar gruppen med hjälp av rollspel hur eleverna kan ges återkoppling utifrån självskattningarna. Avslutningsvis granskar, problematiserar och bedömer gruppen, tillsammans med responsgivande studiekamrater, de förhållningssätt, antaganden och värderingar i språkutvecklingsfrågor som lektionssviten och självskattningsverktygen ger uttryck för.
Den tredje delen av examinationen utgörs av en individuell, skriftlig tentamen som är kopplad till de avhandlingar och vetenskapliga artiklar som ingår i kurslitteraturen. Ur denna litteratur lyfter studenten fram och redovisar teorier om någon specifik aspekt på klassrumskommunikation. Teorierna tolkas, diskuteras och problematiseras ur ett praktiskt pedagogiskt perspektiv. Redovisningen och diskussionen sker i form av en text avsedd för lärare i andra ämnen än svenska som andraspråk vilka kan tänkas ha intresse av forskningen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Att dokumentera och kommunicera bedömning av andraspråksutveckling, 4 hp
Documenting and Communicating Assessment of L2 Development
Examinationen består av två delar. Den första delen består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete och med hjälp av nätbaserad sökning, skaffar sig information om olika modeller för långsiktig dokumentation av elevers språkutveckling. Några relevanta modeller väljs ut för kritisk granskning och värdering. Utifrån resultatet av granskningen utarbetar gruppen ett eget förslag till dokumentation av elevers andraspråksutveckling. Förslaget presenteras under ett seminarium och motiveras med väl underbyggda argument som studiekamraterna analyserar, värderar och bedömer. Under seminariet diskuteras även olika typer av dilemman som kan vara förknippade med dokumentation.
Den andra delen av examinationen genomförs individuellt. Den består i att studenten gör en överskådlig sammanställning över resultatet av en elevtextanalys genomförd i en tidigare kurs. Studenten diskuterar innehållet i sammanställningen med berörd elev och vårdnadshavare under ett fiktivt utvecklingssamtal genomfört som ett rollspel. Efter avslutat rollspel granskar studenten i ett metaperspektiv sitt sätt att genomföra utvecklingssamtalet. Respons ges av studiekamraterna, och studenten ger i sin tur respons på övrigas arbeten. Den skriftliga sammanställningen ingår i bedömningsunderlaget tillsammans med ett paper där studenten reflekterar över den egna bedömnings-, dokumentations- och betygsättningspraktiken
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 1
Kommunikation och kunskapsutveckling i flerspråkiga lärandemiljöer, 11 hp
Communication and Knowledge Development in Multilingual Learning Environments
Bannink, Anne (2002), Negotiating the paradoxes of spontaneous talk in advanced L2 classes. I: Kramsch, Claire, red. Language acquisition and language socialization: ecological perspectives. London: Continuum (s 266-285), (19 s)
Cummins, Jim (2001), Andraspråksundervisning för skolframgång – en modell för utveckling av skolans språkpolicy. I: Nauclér, Kerstin, red. Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande. Stockholm: Sigma (20 s)
http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13050&a
Donato, Richard, (2000), Sociocultural contributions to understanding the foreign and second language classroom. I: Lantolf, James, red., Sociocultural theory and second language learning. Oxford, New York: Oxford University Press (s 27-50), (23 s)
Duvhammar, Christina; Nordmark, Åsa och Sandwall, Karin (2001), Hur lär du dig svenska? En studie av några sfi-elevers syn på sin inlärning. I: Nauclér, Kerstin, red. Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Sigma (10 s)
http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13050&a
Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever klassrummet. Stockholm: Hallgren och Fallgren (186 s)
Gröning, Inger (2006), Språk, interaktion och lärande i mångfaldens skola. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet (184 s)
http://www.did.uu.se/documents/060516GroningDravhandling.pdf
Hajer, Maaike och Meestringa, Theun (2010), Språkinriktad undervisning. En handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren, (204 s)
Hertzberg, Frøydis (2006), Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte. I: Bjar, Louise, red. Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur (s 295-317), (22 s)
Lindberg, Inger (2005), Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning. Stockholm: Natur och Kultur (238 s)
Lindberg, Inger (2006), Med andra ord i bagaget. I: Bjar, Louise, red. Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur (s 57-91), (34 s)
Malmbjer, Anna (2009), Att lära genom gruppsamtal. I: Juvonen, Päivi, red. Språk och lärande. Language and learning. Rapport från ASLA:s höstsymposium, 7-8 november, 2008. Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7–8 November, 2008. Stockholm: ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (12 s)
http://www.did.uu.se/carolineliberg/documents/asla08_liberg.pdf
Palmér, Anne (2008), Samspel och solostämmor. Om muntlig kommunikation i gymnasieskolan. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet (195 s)
Short, Deborah (2007), Teaching and learning content through a second language. I: Lindberg, Inger och Sandwall, Karin, red. Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens 7-8 oktober 2005 i Göteborg. ROSA 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (20 s)
http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/20797
Sjökvist, Lena (2005), När språket inte gör tanken rättvisa. I: Lindström, Lars & Lindberg, Viveca red., Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS förlag
Steinberg, John M. (2003), Aktiva värderingar. Solna: Ekelunds förlag (i urval, ca 80 s)
Svensson, Patrik (2008), Språkutbildning i en digital värld: informationsteknik, kommunikation och lärande. Stockholm: Norstedts akademiska förlag (228 s)
Kursplaner i svenska som andraspråk
Delkurs 2
Att dokumentera och kommunicera bedömning av andraspråksutveckling, 4 hp
Documenting and Communicating Assessment of L2 Development
Dysthe, Olga (2002), Om förhållandet mellan individ och grupp i portföljprocessen. I: Att bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm: Skolverket (16 s)
Fjellström, Roger (2002), Betygsättandets etik. I: Att bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm: Skolverket (13 s)
Hofvendahl, Johan (2008), Svåra passager – en analys av utvecklingssamtalet. I: Öqvist, Oscar, red. Vi lämnar till skolan det käraste vi har… Om samarbete med föräldrar – en relation som utmanar. Stockholm: Myndigheten för Skolutveckling (10 s)
IUP-processen - Arbetet med den individuella utvecklingsplanen (2009). Stockholm: Skolverket (82 s)
Lindberg, Inger (2007), Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (20 s)
Nilsson, Agneta (2008), Elevernas perspektiv – en känslig balansgång. I: Öqvist, Oscar, red. Vi lämnar till skolan det käraste vi har… Om samarbete med föräldrar – en relation som utmanar. Stockholm: Myndigheten för Skolutveckling (8 s)
Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (1988), Rollspel i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (141 s)
Polias, John (2007), Assessing learning: a language-based approach. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (25 s)
Ramstedt, Kristian (2007), Nationella prov och betyg. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (16 s)
Sjöqvist, Lena (2007), ”I den här tiden var träd kol mycket” – när språk och tanke inte håller jämna steg; om att bedöma en andraspråkstext. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (21 s)
Svenska som andraspråk. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning (2007). Stockholm: Skolverket (66 s)
Kursplaner i svenska som andraspråk
Nationella prov i svenska som andraspråk