Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS221C Svenska som andraspråk och lärande: Andraspråkselevers möte med ett ämnesspecifikt språk (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna genom ett fördjupningsarbete ska tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt till kunskapsutvecklande processer.
Med utgångspunkt i en frågeställning med relevans för den framtida yrkesutövningen genomför studenten ett fördjupningsarbete inom ämnesområdet svenska som andraspråk. Stöd för arbetet ges i form av föreläsningar och handledning. Fördjupningsarbetet framställs i en utredande text och presenteras och granskas i ett seminarium.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- planera och genomföra ett fördjupningsarbete och härvid tillämpa de principer som ligger till grund för systematisk kunskapsutveckling i form av forskning och utvecklingsarbete
- identifiera och formulera en problemställning med relevans för den framtida yrkesutövningen
- välja och motivera ett utifrån det valda problemområdet lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt samt tillämpa gällande forskningsetiska regler
- i enlighet med principer för forsknings- och utvecklingsarbete analysera, tolka, värdera och dra relevanta slutsatser av insamlat material
- hantera formen för uppsatsskrivande
- i ett seminarium dels presentera och försvara sitt arbete, dels gå in i rollen som opponent på ett annat arbete
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde. Arbete av undersökande karaktär har stort utrymme i kursen, och stöd för detta arbete ges i form av föreläsningar och handledning. I övrigt sker en stor del av arbetet i form av seminarier, självstudier och arbete i kollaborativa grupper.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Examinationen består i att studenten, individuellt eller i parvis samarbete, genomför ett fördjupningsarbete som framställs i form av en utredande text. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete. Om fördjupningsarbete skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Backman, Jarl (2008), Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (223 s)
Bryman, Alan (2005), Social Research Methods Oxford: Oxford University Press (592 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (17 s) http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/HS%5B1%5D.pdf
Litteratur av relevans för det egna fördjupningsarbetet väljs i samråd med handledaren och ställs upp i fördjupningsarbetets litteraturlista.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.