Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Svenska som andraspråk och lärande: Skrivande och kultur
Engelsk benämning
The Study of Swedish as a Second Language and Education: Writing and Culture
Kurskod
AS245C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2024-02-28
Gällandedatum
2024-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 4 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Innehåll
Delkurser
Migration, språk och kultur i ett utbildningsperspektiv, 7,5 credits
Delkursens innehåll
I delkursen orienterar sig studenten i forskningsfältet svenska som andraspråk och flerspråkighetsfältet. Såväl interkulturella synsätt som sociolingvistiska perspektiv diskuteras, och frågor om språk- samt migrations- och integrationspolitik belyses och sätts in i ett utbildningsperspektiv. Vidare diskuteras forskningsfältet i förhållande till organisation och innehåll i skolämnet Svenska som andraspråk.
I delkursen analyseras språkliga och kulturella mönster i samhälle och skola. Skolan genomlyses med avseende på sin roll som språklig och kulturell mötesplats vilket sätts i relation till betydelsen av elevers språk- och kunskapsutveckling på modersmålet respektive ett andraspråk. Konsekvenserna av olika sätt att organisera verksamheten i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer utreds och relateras till begreppen likvärdig undervisning, socialt hållbar utveckling och interkulturalitet.
I delkursen möter studenterna också grundläggande begrepp och modeller inom såväl allmän- som ämnesdidaktik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
redogöra för någon aspekt av svensk språkpolitik eller migrations- och integrationspolitik samt i dialog med andra reflektera över den i ett utbildningsperspektiv
redogöra för och diskutera språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i samhälle och skola utifrån interkulturella perspektiv samt i relation till grundläggande aspekter av flerspråkighet
diskutera och ta ställning till hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer i syfte att främja varje elevs lärande och utveckling på modersmålet respektive ett andraspråk
förklara och diskutera grundläggande begrepp och modeller inom allmän- och ämnesdidaktik
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självstudier. Delkursens genomförande bygger på att studenterna deltar aktivt i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare.
Delkursen innehåller obligatoriska handledningstillfällen.
Delkursens bedömningsformer
Skriftligt prov (Written Exam), 4,5 hp, som består av två delar som båda utgörs av salstentamina och hemtentamina. Båda delarna examinerar lärandemål 1–3. Del 1 måste vara godkänd för att del 2 ska kunna godkännas.
Muntligt seminarium (Oral Seminar), 3 hp, som examinerar lärandemål 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 7,5 credits
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas skrivundervisning och förutsättningarna för att främja elevers skrivutveckling inom ämnet svenska som andraspråk. Delkursen behandlar likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt konsekvenser för undervisningen. Skrivdidaktiska teorier och modeller presenteras ur ett kritiskt perspektiv och de komplexiteter som uppstår på olika nivåer när elever skriver på ett andraspråk synliggörs. Under kursens gång granskas egenskaper hos de genrer och texttyper som är centrala för ämnet svenska som andraspråk samt hur texter anpassas till olika situationer och mottagare. Olika sätt att utforma stödstrukturer för skrivande diskuteras, liksom skrivandets betydelse för ett kritiskt samhällsdeltagande.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan olika typer av texter
beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt konsekvenser för undervisningen
diskutera olika teoretiska och pedagogisk-praktiska utgångspunkter för skrivundervisning, inklusive betydelsen av en metaspråklig medvetenhet
planera en stöttande skrivundervisning med utgångspunkt i relevanta teorier och modeller
analysera den språkliga uppbyggnaden hos texter som är förebilder för elevernas skrivand
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer: föreläsningar, basgruppsarbete och workshops. Det ingår även ett obligatoriskt seminarium.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av två delar: en muntlig som avser lärandemål 2 och 4, samt en skriftlig salstentamen som avser lärandemål 1, 3 och 5.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Migration, språk och kultur i ett utbildningsperspektiv, 7,5 credits
Bijvoet, Ellen & Fraurud, Kari (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenskasom andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (26 s.)
Bunar, Nihad (red.) (2015). Nyanlända och lärande – mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & Kultur (kap. 2) (50 s.)
Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Stockholm: Natur & Kultur (300 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2017). Svenska som andraspråk på språkvetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur (217 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap förlärare. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 2, 3 och 16. (77 s.)
Jonsson, Rickard (2013). Inget tjafs och inget bråk - om skötsam svenskhet och ordningsstörande förortsslang. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska somandraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. (18 s.)
Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (red.) (2016). Skolans möte med nyanlända. Stockholm: Liber (kap 1, 2, 4–6). (115 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2016). Undervisning i teori och praktik: en introduktion ididaktik. Senaste upplagan. Umeå: Fundo. (93 s.)
Milani, Tommaso M. (2013). Språkideologiska debatter i Sverige. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle.Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. (26 s.)
Sundgren, Eva (red.) (2013). Sociolingvistik. Stockholm: Liber (s. 13–75, 158–194, 236–267). (129 s.)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (184 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk samt valbar skönlitterär bok tillkommer.
Skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 7,5 credits
Apelgren, Britt-Mari & Holmberg, Per (2018). På spaning efter progression: En studie av textstruktur i gymnasieelevers uppsatser på svenska och engelska. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (35 s.)
Holmberg, Per (2010). Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik. I: Olofsson, Mikael (red.). Symposium 2009: Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag. (15 s.)
Holmberg, Per & Wirdenäs, Karolina (2010). Textkedjor, textsamtal och texttypologier i tre svensklärares klassrum. Språk & Stil NF 20, s. 105–131. (27 s.)
Ivanic, Roz (2004). Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education 18(3), s. 220–245. (25 s.)
Lindgren, Maria & Svensson, Gudrun (2015) (red.). Skrivande i skolan. Malmö: Gleerups Utbildning. (166 s.)
Myhill, Debra & Newman, Ruth (2016). Metatalk: Enabling metalinguistic discussion about writing, International Journal of Educational Research 80: s. 177–187. Tillgänglig via internet.
(11 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 1. Från skola för vuxna till vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (32 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 2 Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (100 s.)
Pettersson, Theresia (2018). Del 6: Utredande text. Modul inom Läslyftet: Utvecklandeskrivundervisning. Tillgänglig via internet. (11 s.)
Sandgaard-Ekdahl, Hanna & Walldén, Robert (2022). ”Det fattas jättemycket”: Genreteoretiska perspektiv på vuxna andraspråkselevers argumenterande texter och responssamtal. Forskning om undervisning och lärande 10(2), s. 55–85. (30 s.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Systematisk översikt 2018:01. Solna: Skolforskningsinstitutet. Tillgänglig via internet. (55 s.)
Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen: teori och tillämpning. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur. (180 s.)
Walldén, Robert (2017). Genrer och språkliga resurser i grundskolans läromedel: ett funktionellt perspektiv. Forskning om undervisning & lärande 5(2), s. 100–120. Tillgänglig via internet. (21 s.)
Walldén, Robert (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur, s. 87–149. (70 s.)
Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Skriva med attityd. I: Olofsson, Mikael (red.). Symposium 2009: Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitetsförlag, s.164–175. (11 s.)
Wirdenäs, Karolina (2013). Att hjälpa eller stjälpa? Om lärarinteraktion och lärarstöd för skrivande i skolan. Språk & Stil 23, s. 59–84. Tillgänglig via internet. (26 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.