Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Biologi och lärande: Människan och hälsa
Engelsk benämning
Biology and Education: The Human Body
Kurskod
BI202C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-07-31
Gällandedatum
2012-09-03
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla en helhetsförståelse för hur kroppen fungerar. Vidare ska studenten utveckla ett reflekterande förhållningssätt till begreppet hälsa för att kunna diskutera ett hälsofrämjande förhållande till livsmedel, motion, droger mm.
Innehåll
Ämnesinnehållet i kursen rör cellens delar, organeller, och deras funktioner, vävnader, organ och hela organismen. De enskilda delarna behandlas i relation till helheten, dvs hur kroppens olika funktioner beror på de enskilda delarnas funktion. Vidare fokuseras på begreppet hälsa och dess komplexa definition, drogers och livsmedels innehåll och effekt på hälsan samt välfärdssjukdomar.
De didaktiska aspekterna på ovanstående behandlar praktiska arbetssätt, uteundervisning, exkursioner, laborationer, barns och ungdomars föreställningar och formativ bedömning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
med såväl verbala som icke-verbala uttrycksformer kunna förklara och gestalta människokroppens anatomi och fysiologi på olika nivåer
med utgångspunkt från ämnesdidaktisk forskning och praktiska moment rörande olika fenomen i människokroppen kunna diskutera sådana läraktiviteters betydelse för kunskapsutveckling
beskriva några världsomspännande smittsamma sjukdomar och problematisera hur människan i olika historiska, geografiska och socioekonomiska kontexter hanterat och hanterar dessa
kunna diskutera livsstilssjukdomar, kritiskt granska och värdera information samt kunna argumentera för olika val i hälso- och livsstilsfrågor
kunna diskutera hälsobegreppet utifrån olika definitioner samt kunna problematisera undervisningssituationer utifrån ett hälsoperspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av exkursioner, laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, olika gestaltande former mm.
Studenterna diskuterar, utifrån frågeställningar uppkomna under laborationer, experiment, motionspass och vinterexkursion, hur fenomen och skeenden i kroppen kan förstås och hänger samman. De arbetar också på olika språkliga sätt, exempelvis med modeller, drama, begreppskarta, skriftligt och muntligt, för att utveckla sin förståelse.
Bedömningsformer
Tentamen som examinerar mål 1. Denna tentamen sker i två delar. Den första är enskild och skriftlig, den andra är en gestaltning som presenteras i grupp.
Mål 2 och 5 bedöms med hjälp av en enskild skriftlig reflektion där olika lärsammanhang som främjar elevers hälsa diskuteras utifrån didaktisk forskning, värdet av praktiska moment och uttrycksformer.
Mål 3 bedöms med hjälp av konstruktion av begreppskarta i grupp men där den enskilda studenten ska kunna svara enskilt på innehållet.
Mål 4 examineras genom en debatt eller ett rollspel.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur (Kap 10-11) (38 s)
Granklint Enochson, Pernilla (2008). Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang. Linköpings Universitet. Hämtas på www.pdb.hkr.se/staff.aspx?id=959 (125 s)
Harlen W. (2007). Teaching, learning and assessing science 5-12. London: Sage Publications (7 s)
Haug, Egil; Bjålie, Jan G.; Sand, Olav och Sjaastad, Öysten V. (2007). Människokroppen. Stockholm: Liber. ISBN 9147084359 (544 s)
Johansson, Ulla (2007). Näring och lära. Lund: Studentlitteratur (342 s)
Lindeberg, Staffan (2003). Maten och folksjukdomarna – ett evolutionsmediciniskt perspektiv. Lund: Studentlitteratur (280 s)
Medin, Jennie och Alexandersson, Kristina (2000). Begreppen hälsa och hälsofrämjande: en litteraturstudie. Lund: Studentlitteratur (60 s)
Wramner, Bengt; Pellmer, Kristina och Hellström, Charlotta (2010). Beroende och droger. Lund: Studentlitteratur (216 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.