Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BI202C Biologi och lärande: Människan och hälsa (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syftet är att studenterna ska utveckla förståelse för hur egenskaper ärvs från en individ till avkomman och hur evolution sker för att därmed ha kunskap om varför jordens organismer ser ut och beter sig som de gör. Vidare är syftet med kursen att studenterna ska utveckla en insikt i att genetik och evolution är relaterat till samhällsfrågor och att dessa är ingångar till ämneslärande.
Ämnesinnehållet i kursen rör cellkärnan med dess genetiska innehåll och hur syntesen av proteiner sker samt genteknik. Vidare studeras den klassiska mendelska nedärvningsprocessen och epigenetikens nya perspektiv på nedärvning och hur gener kommer till uttryck. Evolutionens mekanismer, dvs hur evolution sker genom naturlig och sexuell selektion, behandlas tillsammans med geografisk och sympatrisk artbildning. I detta sammanhang behandlas också vilka underlag som finns för att kunna hävda att evolution är en reell företeelse. Kopplat till evolution är beteende och livsformer som behandlas som anpassningar till tidigare och nuvarande miljöförhållanden.
Förståelsen för hur evolutionsprocessen ser ut och gentekniken har tillsammans gett en delvis ny kunskap om hur världens organismer ska systematiseras, något som också behandlas i kursen. Till kursens didaktiska innehåll hör forskningsresultat om ungas vardagsföreställningar och förståelse av genetik och evolution samt att knyta ämnesinnehållet till samhällsfrågor. I samhället finns en mängd frågor, bl a av etisk natur, som inte kan diskuteras utan viss insikt i biologin. Samhällsfrågorna är också ingångar till biologin och kan därmed vara motiverande för elever.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för cellens genom, celldelningsprocessen och hur gener uttrycks i form av proteiner samt hur genetiskt baserade egenskaper, utifrån mendelsk genetik och epigenetik, ärvs
- redogöra för gentekniska processer och problematisera gentekniken utifrån etiska perspektiv
- redogöra för naturvetenskapens förklaringar till livets uppkomst, förklara evolutionsprocessen med naturligt urval som grund samt argumentera för evolutionsprocessen enligt modern naturvetenskaplig teori
- utifrån ett evolutionsbiologiskt perspektiv, diskutera och föreslå förklaringar till organismers beteende och utseende
- redogöra för hur världens organismer grupperas från art till domäner
- kunna föreslå och didaktiskt reflektera över och problematisera en undervisningssekvens i vilken genetik och evolution knyts till en samhällsfråga
- genomföra en undersökning inom kursens ämnesområde och presentera den med text, bild, diagram och tabell enligt naturvetenskaplig praxis
Kursen genomförs med en exkursion, laborationer, föreläsningar, seminarier, studiebesök samt andra aktiviteter i vilka kursinnehållet bearbetas. Stort utrymme i kursen ges för diskussioner i vilka kursens olika moment tas upp.
Kursens naturvetenskapliga ämnesinnehåll examineras med en individuell skriftlig tentamen (mål 1, 2, 3, 4 och 5).
Mål 6 examineras genom en muntlig presentation som studenten genomför tillsammans med en annan student. Presentationen kompletteras med en text.
Mål 7 examineras genom en muntlig digital presentation som studenten genomför tillsammans med en annan student. Presentationen kompletteras med en text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Hela kursen
Andersson, Björn (2008) Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur (kap. 11-13) (56 s)
Björklund, Mats (2005) Evolutionsbiologi. Lund: Studentlitteratur (246 s)
Ekborg, Margareta; Ideland, Malin; Lindahl, Britt; Malmberg, Claes och Rosberg, Maria (2012) Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Malmö: Gleerups (180 s)
Rodden Robinson, Tara (2010) Genetics for dummies. Wiley and Sons (366 s)
Ulfstrand, Staffan (1996) Fågel, fisk och folk. Stockholm: Universitetsförlaget (145 s)
Wallin, Anita (2004) Evolutionsteorin i klassrummet – På väg mot en ämnesdidaktisk teori för undervisning i biologisk evolution. Avhandling, Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik. Finns att hämta på Göteborgs universitets hemsida. (310 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.