Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.
I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser. Olika metoder för bildanalys används, med ett särskilt fokus på praktisk filmanalys. Analysresultatet kommuniceras i form av rörlig bild.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda bildanalys i en visuell kulturkontext
- kommunicera resultatet genom rörlig bild
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Kursen examineras gestaltande och muntligen (mål 1, 2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Bergström, Bo (2012). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlssons förlag, uppl. 8 (Kap. 1). Finns som låneexemplar
Brinkmann, Svend (2012). Qualitative inquiry in everyday life: working with everyday life materials. London: SAGE. Kapitel 7 (21 s.)
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Kbh.: Hans Reitzel. Kapitel 1-3 (74 s.)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (179 s)
Hetland, Lois (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. 2. ed. (163 s.)
Janson, Malena (red) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Malmö: Gleerups (Kap. 8)
Visuellt material och kortare texter tillkommer.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).