Grundläggande behörighet samt EnB alt. lägst betyget VG i EnA), NkA, ShA. Se även utbildningsplan.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till attt studenterna ska utveckla kunskaper och färdigheter för att organisera och leda undervisning i ämnet bild i förskoleklass och grundskolans år 1-6. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om bilders betydelseskapande funktioner i skilda sammanhang samt om olika användningsområden för bilder i och utanför skolverksamhet. Kursen syftar dessutom till kunskaper om aktuell forskning om barns och ungas visuella intressen och hur dessa kan utmanas samt hur skolverksamhet kan stötta och utveckla barns och ungas förmåga att använda visuella kommunikationsformer. Slutligen syftar kursen till att studenterna ska utveckla sin förmåga att hantera bedömningsinstrument av olika slag och att kommunicera resultat av bedömning.
Delkurs 1
Bilder i omvärlden och skolan - Visual Images in and Outside of School, 15 hp
Delkursens didaktiska innehåll riktas i huvudsak mot förskoleklass till årskurs 3
Kursens huvudteman är lärande, bildanalys, bildframställning samt planering av bildundervisning. Utifrån problemställningar inom naturvetenskapliga kunskapsfält genomförs studier med bild som kommunikationsform. Bildens förändrade roll i samhället studeras med semiotik som teoretisk bakgrund. I seminarier diskuteras studenters bildproduktion i relation till syftet med produktionen. Utifrån semiotisk teori ges studenterna möjlighet att utveckla förmågan att genomföra samtal om bilder.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Delkursens didaktiska innehåll riktas i huvudsak mot förskoleklass till årskurs 3.
Kursens huvudteman är övergripande pedagogisk planering och ämnesintegrering utifrån gällande läroplan, bedömning och analys av elevers kunskapsutveckling och olika sätt kommunicera bedömning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1
Bilder i omvärld och skola - Visual Images in and Outside of School , 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- definiera bilder och bildspråkliga former
- utföra, utveckla och problematisera bildframställning i syfte att utveckla elevers kommunikativa färdigheter samt förmåga att tolka bilder
- planera och skapa lärandesituationer i vilka bildproduktionen är undersökande
- tillämpa semiotisk teori i analys av bilder och omsätta till bildsamtal i skolverksamhet
- beskriva lärandeprocesser i vilka fotografisk och tryckt bild används som kommunikationsform
- med etiskt och kitiskt förhållningssätt använda digitala verktyg och redovisa hur bildproduktionen redigerats
Delkurs 2
Bild som resurs i vardagslivet samt bedömningsprocesser - Visual Images as an Every Day Resource and Assessment Processes, 9 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i läroplan och ämnesområde
- omvandla och konkretisera gällande läroplan till en lokal pedagogisk ämnesintegrerad planering med utgångspunkt i musik samt kunna kommunicera bedömningskriterier för densamma
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag genom att på olika sätt dokumentera elevernas produkter och kunskapsprocesser
- bedöma och analysera elevers kunskapsutveckling i bild
- använda information om elevers kunskaper som framkommer genom bedömning, dels för att ge återkoppling i den aktuella lärandesituationen, dels för att kunna sammanställa och synliggöra elevers utveckling i förhållande till nationella mål och betygskriterier genom skriftliga omdömen
- i samspel och i samtal med vårdnadshavare/föräldrar, barn/elever och lärare kommunicera bedömning av elevers kunskapsutveckling i förhållande till en lokal pedagogisk planering
- analysera den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken samt kritiskt granska rapporter och genomföra muntlig respons
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar fältstudier och gruppövningar. Det förväntas att studenten aktivt bidrar till kollektiv kunskapsutveckling.
Delkurs 1,
Bilder i omvärld och skola - Visual Images in and Outside of School, 15 hp
Examinationen består av fyra delar:
Del 1: Med hjälp av tredimensionella bilder redogör studenten för problemställningar inom naturvetenskapen. I åtföljande skriftlig rapport problematiseras bildframställningsprocessen i relation till ämnesintegration, innehåll och lärande.
Del 2: Inom ramen för ett parsamarbete redogör studenten med hjälp av en digital produktion för utvecklingen av bildspråkliga former och bildens förändrade roll från 1900 till vår tid. Redogörelsen omfattar även redigeringen av produktionen utifrån etiskt och kritiskt förhållningssätt.
Del 3: En individuell skriftlig semiotisk analys av fotografisk och tryckt bild relaterad till lärandeprocesser.
Del 4: Inom ramen för ett parsamarbete genomför studenten en skriftlig planering av bildundervisning i vilken elever förväntas använda undersökande arbetsform. Planeringen omfattar även bedömningsform.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Bild som resurs i vardagslivet - Visual Images as an Every Day Resource and Assessment Processes, 9 hp
En första examinationsdel består i en presentation av ett case där studentens förmåga att bedöma och analysera elevers kunskapsutveckling samt på olika sätt kommunicera denna bedömning examineras. Information om elevers kunskaper samlas in genom observation, dokumentation och annat material från VFU och ligger till grund för konstruktion av bedömningscase. Casepresentationen sker individuellt och redovisas i sin helhet digitalt vid ett seminarium. Den digitala presentationen samt individuell skriftlig analys av den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken lämnas till examinator. (Mål 4, 5, 6)
I en andra examinationsdel skriver studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, en rapport som innehåller a) övergripande pedagogisk planering av ämnesintegrerat arbetsområde samt exempel på detaljerad lektionsplanering där gällande läroplan konkretiseras; b) förslag på dokumentation och mångsidigt bedömningsunderlag där bedömningskriterier kommuniceras; c) individuell analys, diskussion och exemplifiering utifrån didaktikens frågor grundade i skolans styrdokument. Rapporten presenteras vid ett seminarium av annan grupp som också redovisar och diskuterar sitt resultat av genomförd kritisk granskning av densamma, därefter lämnas rapporten till examinerande lärare. (Mål 1, 2, 3, 7)
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 1
Bild i omvärld och skola - Visual Images in and Outside of School, 15hp
Eriksson, Yvonne (2009). Bildens tysta budskap. Falun: Norstedts akademiska förlag, 212 sid.
Frid, Johan (2003). Intro-Bild skapa, kommunicera, förstå. Didacta, 312 sid.
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z.(2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur, 179 sid.
Lindström, Lars (2007). Kreativitet. Lärarutbildningen, Malmö: Malmö högskola, Educare, 76 sid.
Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder. Studentlitteratur, 192 sid.
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken i Utbildning & Demokrati, VOL 14, NR 1, 11–33
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2005/Nr%201_2005_pdf/Thavenius.pdf
Skolverket, kursplaner och betyg
http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg
Sjöberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning– en kritisk ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur, 300 sid. i urval
Delkurs 2
Bild och bedömningsprocesser - Visual Images as an Every Day Resource and Assessment Processes, 9 hp
Bjørndal, R. P. Cato (2003). Det värderande ögat; observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber (145 s)
Jönsson, Anders (2010). Lärande bedömning. Malmö: Glerups Utbildning AB (176 s)
Lindström, Lars & Lindberg, Viveca (2009). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholm universitets förlag (250 s)
Selghed, Bengt (2011). Betygen i skolan. Stockholm: Liber (224 s)
Skolverket, kursplaner och betyg
http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg
Skolverket, lagar och regler http:www.skolverket.se/sb/d/155;jsessionid=8981ACF8EC9A25F6B66450638681D6A0
Skolverket, Likvärdig bedömning och betygsättning. Allmänna råd och kommentarer. Tillgängliga på http:www.skolverket.se
Skolverket, Prov och bedömning
http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning
Tham, Amelie (2008). Den andra möjligheten - estetik och kultur i skolans lärande. Myndighet för skolutveckling. Stockholm: Liber Distribution (86 s)http://www.skolverket.se/publikationer?id=1960
Valbar litteratur och källmaterial (ca 300 s)
Aktuell forskningslitteratur väljs i samråd med lärare (ca 200 s)
Övrig litteratur, artiklar och läromedel:
Utrymme ges för studenten att självständigt söka och värdera litteratur, artiklar och övriga läromedel i samråd med lärare (ca 200 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.