Grundläggande behörighet samt NkA, ShA.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Delkurs 1
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att framställa bilder i olika tekniker och material för att kunna inspirera och handleda elever. Studenterna ska utveckla sin kunskap om hur bilder kan produceras som berättelser samt tillägna sig en förmåga att använda egna visuella erfarenheter för produktion och tolkning av bilder. Kursen syftar till vidare till att studenterna ska utveckla kunskaper i att analysera bilder för att kunna leda bildsamtal med elever.
Dekurs 2
Kursen syftar till att studenterna utvecklar sina kunskaper om bedömning och dokumentation som stöd för elevers lärande.
Delkurs 1
Bild som kunskapsform, 15 hp
Art as a Form of Knowledge, 15 credits
Kursens huvudteman är lärande, bildanalys, bildframställning, materialkunskap samt strategier för planering av bildundervisning. I seminarier diskuteras studenters bildproduktion i relation till syftet med produktionen. I seminarier och bildproduktion behandlas bildpedagogiska dilemman. Utifrån semiotisk bildanalys ges studenterna möjlighet att utveckla förmågan att genomföra bildsamtal. Samarbete med samhället utanför skolan diskuteras och planeras tematiskt utifrån ett undersökande arbete gällande pedagogisk verksamhet inom olika kulturinstitutioner.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 hp
Assessment Processes, 9 credits
Med utgångspunkt i styrdokumenten behandlas olika bedömnings- och dokumentationsformer utifrån olika teoretiska perspektiv och med elevers lärande i fokus.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1
Bild som kunskapsform, 15 hp
Art as a Form of Knowledge, 15 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- definiera bilder och bildspråkliga former
- tillämpa semiotisk bildanalys och diskutera olika strategier för att omsätta den till bildsamtal i skolverksamhet
- diskutera bilders innehåll utifrån etiska övervägande kring värdegrund, demokrati och yttranderätt.
- diskutera och problematisera bildframställning i syfte att utveckla elevers kommunikativa färdigheter samt förmåga att tolka bilder
- framställa bilder i olika hantverksmässiga tekniker och material för bestämda syften
- kommunicera med egna och andras bilder i flera genrer där bildens förändrade roll, form och innehåll presenteras i ett historiskt perspektiv.
- genomföra visuell gestaltning där strategier för planering av visuellt pedagogiskt arbete med utgångspunkt i ett möte med en kulturinstitution presenteras
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 hp
Assessment Processes, 9 credits
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
- bedöma och analysera arbeten utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- i ett skriftligt omdöme sammanställa, synliggöra och kommunicera elevens kunskapsutveckling i förhållande till nationella mål och kunskapskrav
- självständigt utveckla former för bedömning och dokumentation utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri
- analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar fältstudier, gruppövningar och individuellt arbete. Det förväntas att studenten aktivt bidrar till kollektiv kunskapsutveckling.
Delkurs 1,
Bild som kunskapsform, 15 hp
Art as a Form of Knowledge, 15 credits
Prov 1: Semiotisk bildanalys (Semiotic analysis) 4hp
Provet består av en skriftlig och visuellt genomförd semiotisk bildanalys av tryckt som bild redovisas gruppvis och där studentens förmåga att utveckla strategier för att genomföra ett bildsamtal med fokus på olika perspektiv såsom värdegrundsfrågor bedöms.
I detta prov bedöms lärandemål 1, 2 och 3
Prov 2: Portfolio (Portfolio) 8hp
Provet består även av en individuell portfolio där studenten presenterar en nyskapande bildserie som visar på bildens förändrade roll, form och innehåll ur ett historiskt perspektiv. Studenten redogör skriftligt för den egna processen kring sin bildproduktion samt formulerar muntlig kamratvärdering. Studenten bedöms i sin förmåga att framställa bilder i olika hantverksmässiga tekniker och material för olika syften och att formulera sig kring bilders roll, form och innehåll samt sin egen process.
I detta prov bedöms lärandemål 4, 5 och 6
Prov 3: Muntlig och Visuell presentation (Oral and Visual presentation) 3 hp
Provet består av en muntlig och visuellt gestaltad presentation av ett grupparbete där deltagarens förmåga att presentera och genomföra en visuell gestaltning samt planera visuellt pedagogiskt arbete med utgångspunkt i olika kulturinstitutioner bedöms.
I detta prov bedöms lärandemål 7
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 hp
Assessment Processes, 9 credits
Kursen examineras såväl muntligt som skriftligt.
Den muntliga examinationen sker i seminarieform med presentation av insamlat material där studentens förmåga att sammanställa och analysera dokumentationer av elevers kunskapsutveckling bedöms. I den skriftliga examinationen bedöms studentens förmåga att utforma och presenterar en pedagogisk planering med analyser av bedömning, betygssättning och dokumentation i relation till gällande läroplan samt olika sätt att synliggöra och kommunicera bedömning.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2 och ett av de andra två proven i delkurs 1 samt betyget Väl godkänd på delkurs 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 1
Bild som kunskapsform, 15 hp
Art as a Form of Knowledge, 15 credits 15
Aulin-Gråhamn, Lena (2011). Pinnbyggen och vardagsföremål: estetik och lärande i lärarutbildningen. Malmö: Holmbergs (90 s. i urval)
Burman, Greta (2007). Konsten i historien. Natur och Kultur (192 s)
Eriksson, Yvonne (2009). Bildens tysta budskap. Falun: Norstedts akademiska förlag (100 s. I urval)
Freeland, Cynthia A. (2006). Konstteori: en introduktion. Stockholm: Raster
Frid, Johan (2003). Intro-Bild skapa, kommunicera, förstå. Didacta, (80 s i urval)
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z.(2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (70 s. i urval)
Häggström, Margaretha; Örtegren,Hans (2017) Visuell kunskap för multimodalt lärande. Studentlitteratur AB (217 s)
Jönsson, Lena (2010). Elevers bilder av skolan: vad elever berättar om och hur lärare och lärarstudenter reflekterar och samtalar om skolan utifrån elevers bilder. Diss. Lund: Lunds universitet (243 s)
Selander, Staffan & Kress, Gunther (2011). Design för lärande ett multimodalt perspektiv. Johanneshov: TPB
Thavenius, Jan (2005) Om den radikala estetiken,
https://www.oru.se/globalassets/oru-sv/forskning/forskningsmiljoer/hs/humus/utbildning-och-demokrati/2005/nr-1/jan-thavenius---om-den-radikala-estetiken.pdf
Åsén, Gunnar (2017) Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber (200s)
Skolverket (2012) Bedömningsstöd i bild (53 s)
Tillgänglig på
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.186421!/Menu/article/attachment/Bedomningsstod_Bild.pdf
Referenslitteratur
Finger, Brad (2011) 50 Contemporary Artists You Should Know. Prestel (157 s)
Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan (2008). Intro - skapa: bild, färg och form. 1 uppl. Malmö: Didacta (240 s)
Delkurs 2
Bedömningsprocesser, 9 högskolepoäng
Assessment Processes, 9 credits
Jönsson, Anders (2010) Lärande – bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB (i urval ca 100 s)
Lindström, Lars & Lindberg; Viveca & Pettersson, Astrid (red) (2011) Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Stockholms universitets förlag (s 9-152, 157-186)
Åsén, Gunnar (2017) Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber (200s)
Skolverket (2012) Bedömningsstöd i bild (53 s)
Tillgänglig på
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.186421!/Menu/article/attachment/Bedomningsstod_Bild.pdf
Övrig litteratur, artiklar och läromedel: Utrymme ges för studenten att självständigt söka och värdera litteratur, artiklar och övriga läromedel i samråd med lärare (ca 200s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.