Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL703C Bild och lärande: Konst, arkitektur, design och det offentliga rummet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om hur estetiska uttrycksformer kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska forskningsförankra sin bilddidaktiska kompetens. Studenten ska också fördjupa sina kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som ett medium för berättande och som utforskande metod.
Kursen ger en fördjupning avseende estetiska uttrycksformer. Både analogt och digitalt gestaltande arbete ingår. I kursen förväntas att studenten självständigt fördjupar sig i någon aspekt av innehållet. Den bilddidaktiska kompetensen fördjupas dels genom forskningsförankring av bildundervisningen (mål 2) samt genom att studenten själv är delaktig i utformningen och värderingen av kursens former för bedömning (mål 3, 4).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda estetiska uttrycksformer i undersökande och berättande syfte
- utforma en lektionsplanering för gymnasienivå baserad på forskning om lärande och estetiska uttrycksformer
- kritiskt granska och värdera användandet av olika former för bedömning
- kritiskt granska och värdera egna och andras arbeten
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Studenten väljer och motiverar form för att visa måluppfyllelse i samråd med lärare.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Alerby, Eva & Elídottir, Jórunn (red.) (2006). Lärandets konst – betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet. Lund: Studentlitteratur
Asterisk nr 73, 2015. Temanummer om estetiska lärprocesser. Aarhus: Aarhus universitet, DPU.
http://www.e-pages.dk/aarhusuniversitet/1082/
Burman, Anders (red.) (2014). Essäer om estetiska lärprocesser. Huddinge: Södertörns högskola.
Edström, Ann-Mari (2008). To rest assured: A study of artistic development, International Journal of Education & the Arts, 9:3 http://www.ijea.org/v9n3/v9n3.pdf (26 s.)
Ehn, Billy & Löfgren, Orvar (2012). Kulturanalytiska verktyg. 1. uppl. Malmö: Gleerups (172 s.)
Hetland, Lois (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. 2. ed. (164 s.)
Illeris, Helene (2009). Aestetiske laereprocesser som performative handlinger – overvejelser over subjektivitet, identitet og form, Cursiv, 4:2009, s. 115-130.
Törnqvist, Gunnar (2009). Kreativitet i tid och rum, Stockholm: SNS Förlag (221 s.)
Utbildning och demokrati 14:1 (2005), temanummer om estetik och utbildning
Självständigt urval av litteratur tillkommer.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).