Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om retorik, akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Därtill ska de utveckla sin förmåga att framställa texter i en akademisk kontext.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om engelskans struktur vad gäller ljudsystem och ordbildning. De ska också tillägna sig både praktisk och teoretisk kunskap om hur korpusar används för att belysa olika språkliga frågeställningar av relevans for det engelska klassrummet. Vidare ska studenterna kunna värdera läromedel i engelska med utgångspunkt i deras behandling engelska språksystem.
Delkurs 1 Akademisk skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur teoretiskt och praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process, och grunderna inom retoriken studeras. Vidare behandlas grunderna i dokumentationsteknik, och olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt både genom egen skriftlig framställning, en digital portfolio samt genom analys av elevtexter på olika nivåer.
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
- Delkursen behandlar engelskans fonetik, fonologi (ljudsystem) och morfologi (ordbildning). Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenterna möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig använda olika korpusar för att söka svar på språkliga problemställningar som kan aktualiseras inom språkundervisningen, såsom förhållandet mellan tal- och skriftspråket, mellan lexikonet och grammatiken samt för att studera språklig variation i vid bemärkelse. Studenterna diskuterar hur läromedel i engelska för olika årskurser angriper dessa frågeställningar och lär sig vidare hur dessa kunskaper och verktyg kan användas inom deras framtida verksamhet som språklärare.
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- kommunicera i formella akademiska kontexter och grunda sin framställning i gällande konventioner för dessa kontexter vad gäller struktur, format och dokumentation
- framställa och framföra akademiska texter, såväl muntligt som skriftligt, med krav på språklig korrekthet och retoriska färdigheter
- beskriva, analysera och värdera olika elevtexter utifrån deras syfte, mottagare, innehåll och form
- kunna redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers språk- och kunskapsutveckling.
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara, analysera och problematisera grundläggande språkliga begrepp och strukturer i engelskan med fokus på form och funktion inom fonetik och fonologi samt morfologi
- använda en korpus för att studera grammatiska fenomen och språklig variation
- granska och värdera läromedel i engelska med inriktning mot ord och uttal och i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Kursen består av två delkurser som examineras var för sig
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
I delkursen examineras studenten genom två mindre individuella uppsatser samt en reflekterande inlämningsuppgift som med exempel från portfolio redovisar hur studenten uppfyllt lärandemålen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
I examinationen ingår två skriftliga uppgifter avseende fonetik och fonologi samt morfologi. Vidare ingår en muntlig gruppresentation där studenten, med hänvisning till relevant teori, redovisar exempel på hur en språklig frågeställning kan belysas genom korpusarbete i ett klassrum jämfört med hur liknande frågeställningar belyses i läromedel i engelska för relevant åldersgrupp (7-9 eller gy).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Ett paket bestående av MyCompLab [webbaserad resurs] och Ramage, John D., John C. Bean, and June Johnson. The Allyn and Bacon guide to writing 5th ed. New York: Pearson and Longman. [E-bok]
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Elevtexter (max 50 s)
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
Berry, Roger. 2010. Terminology in English language teaching: nature and use. Berne: Peter Lang. (s 240-244) (4 s) [E-bok: http://site.ebrary.com.proxy.mah.se/lib/malmoe/docDetail.action]
Biber, Douglas & Reppen, Randi (2002). What does frequency have to do with grammar teaching? Studies in Second Language Acquisition. 2472, (s 199-208) (9 s)
Eppler Duran, Eva & Ozón, Gabriel. 2013. English words and sentences: An introduction. Cambridge: Cambridge University press. (s 1-80) (80 s)
Gaviolai, Laura & Aston, Guy (2001). Enriching reality: Language corpora in language pedagogy. ELT Journal: 55, (s 238-246) (8 s)
Lundahl, Bo. 2012. Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. (s 55-61) (7 s)
Rogersson-Revell, Pamela (2011). English phonology and pronunciation teaching. Continuum (352 s)
Taylor, Lynda & Barker Fiona (2008). Using Corpora for Language Assessment. In Shohamy, E. and N.H: Hornberger (eds.). Encyclopedia of Language and Education. 2nd edition. Volume 7: Language Testing and Assessment, (s 241-254) (13 s)
Referenslitteratur:
Longman Dictionary of Pronunciation, senaste upplaga
eller
Cambridge Dictionaries Online (http://dictionary.cambridge.org/help/phonetics.html)
Lindquist, Hans. 2009. Corpus linguistics and the description of English. Edinburgh: Edinburgh University Press. (240 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.