Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Engelska och lärande: Språk och skrivande
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language and Writing
Kurskod
EN405C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-09-05
Gällandedatum
2012-09-03
Behörighetskrav
Engelska B, Samhällskunskap A.
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om retorik, akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Därtill ska de utveckla sin förmåga att framställa akademiska texter och göra muntliga presentationer i en akademisk kontext.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om engelskans struktur vad gäller ljudsystem och ordbildning. De ska också tillägna sig både praktisk och teoretisk kunskap om hur korpusar används för att belysa olika språkliga frågeställningar av relevans för det engelska klassrummet.
Innehåll
Delkurs 1 Akademisk skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur teoretiskt och praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process, och grunderna inom retoriken studeras. Vidare behandlas grunderna i dokumentationsteknik, och olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt både genom egen skriftlig och muntlig framställning, en digital portfolio samt genom analys av elevtexter på olika nivåer.
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
Delkursen behandlar engelskans fonetik, fonologi (ljudsystem) och morfologi (ordbildning). Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenterna möjlighet att skaffa sig kunskap om fonetiska, fonologiska och morfologiska begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig använda olika korpusar för att söka svar på språkliga problemställningar som kan aktualiseras inom språkundervisningen, såsom förhållandet mellan tal- och skriftspråket, mellan lexikonet och grammatiken samt för att studera språklig variation i vid bemärkelse. Studenterna lär sig vidare hur dessa kunskaper och verktyg är relevanta för deras framtida verksamhet som språklärare.
Lärandemål
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
kommunicera i formella akademiska kontexter och grunda sin framställning i gällande konventioner för dessa kontexter vad gäller struktur, format och dokumentation
framställa och framföra akademiska texter, såväl muntligt som skriftligt, med krav på språklig korrekthet och retoriska färdigheter
beskriva, analysera och värdera olika elevtexter utifrån deras syfte, mottagare, innehåll och form.
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
förklara, analysera och problematisera grundläggande språkliga begrepp och strukturer i engelskan med fokus på form och funktion inom fonetik och fonologi samt morfologi
använda en korpus för att studera grammatiska fenomen och språklig variation
redovisa relevansen av kunskaper om engelskans språkstruktur för egen undervisning
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Bedömningsformer
Kursen består av två delkurser som examineras var för sig
I delkursen examineras studenten genom två mindre individuella uppsatser, en muntlig gruppbaserad presentation samt en reflekterande inlämningsuppgift som med exempel från portfolio redovisar hur studenten uppfyllt lärandemålen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp) The Building Blocks of English I: Sounds and Words
I examinationen ingår två skriftliga uppgifter avseende fonetik och fonologi samt morfologi. Vidare ingår en muntlig gruppresentation där studenten, med hänvisning till relevant teori, redovisar exempel på hur en språklig frågeställning belyses genom korpusarbete i ett klassrum.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Ett paket bestående av MyCompLab [webbaserad resurs] och Ramage, John D., John C. Bean, and June Johnson. The Allyn and Bacon guide to writing 5th ed. New York: Pearson and Longman. [E-bok]
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Elevtexter (max 50 s)
Delkurs 2 Engelskans byggstenar I: Ljud och ord (7,5 hp)
The Building Blocks of English I: Sounds and Words
Biber, Douglas & Reppen, Randi (2002). What does frequency have to do with grammar teaching? Studies in Second Language Acquisition. 2472, (s 199-208) (9 s)
Gaviolai, Laura & Aston, Guy (2001). Enriching reality: Language corpora in language pedagogy. ELT Journal: 55, (s 238-246) (8 s)
Ljung, Magnus (2007). Making words in English. E-book Studentlitteratur (207 s)
Rogersson-Revell, Pamela (2011). English phonology and pronunciation teaching. Continuum (352 s)
Taylor, Lynda & Barker Fiona (2008). Using Corpora for Language Assessment. In Shohamy, E. and N.H: Hornberger (eds.). Encyclopedia of Language and Education. 2nd edition. Volume 7: Language Testing and Assessment, (s 241-254) (13 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.