Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN406C Engelska och lärande: Språk, text och kultur (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och medvetenhet om lärande, språkutveckling och språkundervisning i ett 7-9- eller ett gymnasieperspektiv samt om villkor och faktorer som påverkar lärande, språkundervisning och språkutveckling i och utanför skolan.
Kursen ger en grundläggande orientering om olika språkutvecklingsteorier. Barns och ungdomars livsvillkor och det sociala sammanhangets och interaktionens betydelse för lärande och språkutveckling betonas i kursen liksom begreppsförståelse och frågor om hur man kan organisera lärande och språkundervisning så att olika elevers behov tillgodoses. Vidare behandlas de styrdokument som gäller lärande och ämnet engelska för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet samt förhållandet mellan styrdokumenten och den gemensamma europeiska referensramen för språk. I kursen behandlas också förhållandet mellan teori och undervisning/lärande och ges en bakgrund till olika språkutvecklingsmetoder. Vidare behandlas den roll som IKT, ordinlärning, samtal, läsning och skrivande spelar för elevers språkutveckling, inklusive vad lyssnande-, läs-, tal-, samtals- och skrivförmåga innebär. Dessutom behandlas hur bedömning kan fungera som en del av språkundervisningen och elevers lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika centrala begrepp, teorier och pedagogiska riktningar gällande lärande och språkutveckling samt beskriva interaktionens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
- redogöra för hur elevers begreppsförståelse och språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt kunna exemplifiera hur olika slags texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet
- redogöra för och dra slutsatser om ordinlärningens, samtalets, lyssnandets, läsningens och skrivandets betydelse för elevers språkutveckling
- bedöma och analysera elevtexter utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- skriva analyserande, förklarande, sammanfattande och diskuterande texter som är innehållsligt och språkligt sammanhängande, tydligt strukturerade, språkligt varierade och mestadels korrekta
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande och digitala verktyg
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i kollaborativa grupper. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Prov 1: Skriftlig hemtentamen, 12 hp
I detta prov examineras lärandemål 1–6. Genom tre papers visar studenten sin förståelse av språkutveckling, begreppsförståelse, skolans styrdokument, ordinlärning och språkliga förmågor samt sin förmåga att bedöma elevtexter.
Prov 2 Temaarbete (Thematic Work), 3 hp I detta prov examineras lärandemål 7. Här redovisas muntligt ett grupparbete som bygger på planeringen av ett tematiskt arbete för 7–9 eller gymnasiet där olika sätt att bedöma processen såväl som utfallet används. Temaarbetet rymmer ett brett urval texter och är förankrat i skolans styrdokument. Vidare bygger det på språkutvecklande principer och medveten bedömningspraktik.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Burns, Anne & Richards, Jack C. (red.) (2012). The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. 298 s.
Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching, Assessment. Tillgänglig på http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/CADRE_EN.asp. (ca 60 s)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2012). How Languages Are Learned. 4:e uppl. Oxford: Oxford University Press. (256 s)
Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur. (i urval, ca 250 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket och Fritzes.
Utbildningsdepartementet. Lgr 11 och Lgy 11. Tillgänglig på http://www.skolverket.se.
William, Dylan (2010. Embedded formative assessment Hawker Brownlow Education. (189 s.)
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.