Engelska B, Samhällskunskap A.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursen syftar till att studenterna genom arbetsformer för problembaserat lärande ska utveckla kunskaper och medvetenhet om engelskans uttal, ordbildning samt syntax sett ur ett funktionellt perspektiv.
Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om skolans och engelskämnets roll i förhållande till frågor om kultur, kulturell heterogenitet och globalisering. Till sist syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om olika sätt att organisera, genomföra och utvärdera undervisning i en kulturellt heterogen och mångspråkig skola samt bedöma språkutveckling.
Kursen är uppdelad på tre delkurser: Språkets byggstenar, Text och förståelse samt Kultur i mångfaldens skola.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar (13 hp)
The Building Blocks of English
Delkursen behandlar de tre kärnområdena för det engelska språket: fonetik och fonologi (ljudsystem), morfologi (ordbildning) samt syntax (formlära). Förhållandet mellan kunskaper om språket som system och förmågan att använda språket diskuteras med utgångspunkt i språkvetenskaplig terminologi. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, skaffar sig studenterna kunskap om grammatiska begrepp och strukturer i det engelska språket.
Delkursen har som sin pedagogiska arbetsform problembaserat lärande (PBL) och arbetet är gruppbaserat. Studenterna får därmed möjlighet att få öva sin förmåga att samarbeta kring problemlösning med olika människor.
Delkurs 2 Text och förståelse (5,5 hp)
Text and Understanding
Delkursen ger en teoretisk och praktisk bas för ett tänkande om och ett kritiskt förhållningssätt till texter och deras roll i och utanför skolan och som grund för utvecklingen av ett främmande språk. Texter i vid mening behandlas och bildar utgångspunkt för olika sätt att nalkas förhållandet mellan förståelse och språkutveckling. Vidare behandlas hur man kan arbeta med texter på sätt som ger stöd åt olika elever och främjar deras kunskaps- och språkutveckling.
Delkurs 3 Kultur i mångfaldens skola (5,5 hp)
Culture, Diversity and Eduation
Delkursen fokuserar begreppen språk, kulturer och identitet i förhållande till skolans och engelskämnets roll i lokala och globala sammanhang. Dels behandlas kultur i antropologisk mening, dvs. som ett dynamiskt begrepp där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra, dels behandlas kulturbegreppet i relation till språkundervisning och interkulturell kommunikation. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån kulturella och politiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet. Under delkursens avslutande del planerar, sammanställer och redovisar studenterna ett projektarbete för skolan som utgår från skolans styrdokument för 7-9 eller gymnasiet.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar (13 hp)
The Building Blocks of English
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera språkliga strukturer med fokus på form och funktion med utgångspunkt i språkvetenskapliga begrepp inom engelskans ljudsystem, ordbildning samt syntax
- identifiera möjliga problemområden för inlärare av engelskan vad gäller de tre ovannämnda grammatiska områdena
- föreslå och värdera möjliga strategier för undervisning av engelskans ljudsystem, ordbildning samt syntax
- planera, förbereda, genomföra och reflektera över sin kunskapsinhämtning och egen arbetsinsats
Delkurs 2 Text och förståelse (5,5 hp)
Text and Understanding
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för den roll texter spelar i och utanför skolan i såväl verbal som ickeverbal kommunikation och för förhållandet mellan språkutveckling, läsning och lyssnande respektive samtal och skrivande
- sammanfatta, analysera och diskutera en skönlitterär text
- uppvisa färdigheter i kreativt skrivande
Delkurs 3 Kultur i mångfaldens skola (5,5 hp)
Culture, Diversity and Education
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- värdera och analysera sin egen blivande lärarroll som kultur- och kunskapsförmedlare i en kulturellt heterogen och mångspråkig skola
- analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i läroplanens och kursplanernas syn på kultur och kulturell mångfald
- i samarbete med andra omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet till en pedagogisk planering gällande kultur som bygger på en bred repertoar av texter från olika medier
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen genomförs i form av fältdagar och/eller en sammanhängande period.
De särskilda arbetsformerna för Delkurs 1 Engelskans byggstenar (13 hp) sammanfattas nedan.
Delkurs 1 genomförs som problembaserat lärande. Studenterna tillhör en grupp bestående av 6-10 studenter och en s.k. tutor. Respektive grupp utser veckovis en ordförande enligt ett roterande schema. Tutorn handleder studenterna och ger dem återkoppling på sitt arbete.
Kursen består av tre delkurser som examineras var för sig
Delkurs 1 Engelskans byggstenar
The Building Blocks of English
Delkursen examineras på följande sätt:
- Genom utvärdering av studentens aktivitet vid basgruppträffar och seminarier
- Genom en skriftlig logbok där studenten beskriver och reflekterar kring sin individuella inlärningsgång och över sin analys av elevtexter utifrån sina kunskaper i engelskans ljudsystem, ordbildning samt syntax
Delkurs 2 Text och förståelse
Text and Understanding
Delkursen examineras på följande sätt:
- Genom studentens individuella insats under en muntlig gruppdiskussion av en skönlitterär text
- Genom att studenten skriver en berättelse med hjälp av creative writing-färdigheter och dokumentera och reflektera över skrivprocessen
Delkurs 3 Kultur i mångfaldens skola
Culture, Diversity and Education
Delkursen examineras på följande sätt:
- Genom ett projektarbete med inriktning mot årskurserna 7-9 eller gymnasiet där studenten i samarbete med andra omvandlar och konkretiserar gällande läro- och kursplaner till en lokal pedagogisk planering om kultur samt formulerar bedömningskriterier för olika innehållsområden/ämnen. Projektarbetet redovisas såväl skriftligt som muntligt.
- Genom att studenten, individuellt och i skriftlig form, redogör för och problematiserar begreppen språk, kultur och identitet, men avseende på levnadsförhållanden, samhällsfrågor och kulturmönster i olika kontexter och delar av världen där engelska används.
Betygskriterier delges av kursledaren vid varje delkursstart. I Malmö högskolas dokument “Studenternas rättigheter och skyldigheter” beskrivs förfarandet i samband med omtentamen.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar
The Building Blocks of English
Batstone, Rob, and Rod Ellis. 2009. Principled Grammar Teaching. System 37: (s 194-204) (10 s)
Eppler Duran, Eva and Ozón, Gabriel. 2013. English words and sentences: An introduction. Cambridge: Cambridge University press. (s 1-80) (80 s)
Gairns, Ruth and Redman, Stuart. 2011. Idioms and phrasal verbs, advanced. Oxford: Oxford University Press (207 s)
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th edition. Harlow: Pearson Longman (ca 60 s)
Referenslitteratur:
Estling Vanneståhl, Maria. 2007. A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur (540 s)
Longman Dictionary of Contemporary English, latest edition
eller
Macmillan English Dictionary for Advanced Learners, latest edition
eller
Oxford Advanced Learners Dictionary, latest edition
Delkurs 2 Text och förståelse
Text and Understanding
Lowry, Lois (2002). The giver. Laurel Leaf (192 s)
Lundahl, Bo (2009). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (ca 40 s)
Muller, Gilbert & John A. Williams (2003). Ways in: Approaches to reading and writing about literature and film. Boston: McGraw-Hill (169 s)
Tillkommer ca 200 sidor kompendietext
Delkurs 3 Kultur i mångfaldens skola
Culture, Diversity and Education
Abdel-Fattah, Randa (2008). Does my head look big in this? Scholastic Paperbacks (368 s)
Kramsch, Claire (2001). Intercultural communication. I: Carter, Ron & Nunan, David (red.). Teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press (s 201-206) (5 s)
Lundahl, Bo (2009). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (ca 60 s)
McKay, Sandra Lee (2002). Culture in teaching English as an international language. I: Teaching English as an international language. Oxford University Press (s 81-101) (20 s)
Myndigheten för skolutveckling (2008). Engelska. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Kan laddas ned från Skolverket.
Rai, Bali (2009). Them and us. Edinburgh: Barrington Stoke (85 s)
Skolverket (2009). IUP-processen – Arbetet med den individuella utvecklingsplanen
med skriftliga omdömen
Utbildningsdepartementet. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan.
http://www.skolverket.se
Yule, George (2010). Language and culture. I: The study of language. Cambridge: Cambridge University Press (ca 30 s)
Tillkommer
Tidnings- och tidskriftsartiklar om interkulturell/mångkulturell undervisning från t.ex. Project Syndicate, Prospect och andra tidskrifter.
Skolverkets texter om bedömningsstöd för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet.
Texter inom ett valt innehållsområde.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.