Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Engelska och lärande: Språkutveckling, språkundervisning och IKT
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language Development, Language Teaching and ICT
Kurskod
EN412C
Omfattning
21 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-02-20
Gällandedatum
2013-09-02
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och medvetenhet om lärande, språkutveckling, språkundervisning och IKT i ett 7-9-perspektiv samt om villkor och faktorer som påverkar lärande, språkundervisning och språkutveckling i och utanför skolan. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper och medvetenhet om bedömning samt förmåga att bedöma elevers språkutveckling i enlighet med det nationella systemets intentioner och till stöd för elevers språkutveckling.
Innehåll
Delkurs 1: IKT i engelskundervisningen
ICT in English teaching (6 credits)
Delkursen ger en introduktion till hur IKT kan användas i engelskundervisningen. Efter inledande kritiska samtal om IKT-användning i skolan utforskas olika former av IKT, från nätbaserad kommunikation och informationsredskap till skapande redskap.
Delkurs 2: Språkutveckling och språkundervisning
Language development and language teaching (15 credits)
Delkursen ger en grundläggande orientering om olika språkutvecklingsteorier. Den tar även upp några språkpedagogiska inriktningar och deras syn på lärande och undervisning. Ungdomars livsvillkor och det sociala sammanhangets och interaktionens betydelse för lärande och språkutveckling betonas. Delkursen behandlar såväl individuella som andra faktorers betydelse för lärande och undervisning. Vidare behandlas de styrdokument som gäller lärande och ämnet engelska för årskurserna 7-9 samt förhållandet mellan styrdokumenten och den gemensamma europeiska referensramen för språk. I delkursen behandlas också förhållandet mellan teori och undervisning/lärande. Hur man kan organisera lärande och språkundervisning så att olika elevers behov tillgodoses behandlas också, likaså grunderna för bedömning av elevers språk- och kunskapsutveckling.
Lärandemål
Delkurs 1: IKT i engelskundervisningen (6 hp)
ICT in English teaching (6 credits)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
på ett genomtänkt använda olika former av informations- och kommunikationsteknik i engelskundervisningen
Delkurs 2: Språkutveckling och språkundervisning (15 hp)
Language development and language teaching (15 credits)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
förklara olika centrala begrepp, teorier och pedagogiska riktningar om språkutveckling samt beskriva interaktionens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
redogöra för hur ungdomars språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt exemplifiera hur texter inom olika genrer och estetiska uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning för årskurserna7-9
i samarbete med andra planera ett tematiskt arbete som bygger på språkutvecklande principer, använder texttyper och genrer lämpliga för 7-9, inbegriper digitala verktyg och estetiska uttrycksformer samt utgår från en kommunikativ språksyn och olika elevers intressen och behov
skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag som på olika sätt dokumenterar elevernas kunskapsprocesser, språkutveckling och språkförmåga
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i kollaborativa grupper. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen genomförs i form av fältdagar och/eller en sammanhängande period.
Bedömningsformer
Delkurs 1: IKT i språkundervisningen
CT in English teaching (6 credits)
Delkursen examineras antingen genom en text som redovisar studentens förståelse av hur IKT kan användas i engelskundervisningen eller genom ett webbaserad projekt, t.ex. en Webquest.
Delkurs 2:Språkutveckling och språkundervisning
Language development and language teaching (15 credits)
Delkursen examineras dels genom en reflektionsportfolio, dels genom den muntliga och gruppbaserade redovisningen av ett tematiskt undervisningsförlopp.
Reflektionsportfolion skrivs i anslutning till att kursens olika innehållsdelar behandlas. De delar som ingår utgår därför från kursens samtliga lärandemål. Genom skrivandet av reflektionsportfolion visar studenten sin förståelse av texter och seminarier. De delar som ingår gäller skolans styrdokument, språkutveckling, lärande och undervisning, bedömning samt bakgrundsfaktorer som etnicitet, genus och klass.
Redovisningen av undervisningsförloppet bygger på planeringen av ett tematiskt arbete för 7–9 där olika sätt att bedöma processen såväl som utfallet används. Den muntliga redovisningen kompletteras med en individuellt skriven text som förankrar temaarbetet i skolans styrdokument, språkutvecklande principer och medveten bedömningspraktik. Denna senare del ingår i reflektionsportfolion.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching, Assessment. Tillgänglig på http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/CADRE_EN.asp. (ca 60 s)
Harmer, Jeremy (2007). The practice of English language teaching. senaste uppl. Harlow: Pearson Education (ca 250 s)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2006). How Languages Are Learned. 3:e uppl. Oxford: Oxford University Press (233 s)
Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur (i urval, ca 250 s)
Myndigheten för skolutveckling (2005). Kön och skolframgång, tolkningar och perspektiv. Tillgänglig på http://www.skolverket.se (80 s)
Skolverket (2005). Elever med utländsk bakgrund. En sammanfattande bild. (24 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket och Fritzes.
Utbildningsdepartementet. Lgr 11. Tillgänglig på http://www.skolverket.se
Tillkommer artiklar och medietexter.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.