Grundläggande behörighet + Engelska B + Samhällskunskap A
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om retorik, akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att framställa texter i en akademisk kontext.
Kursen syftar också till att studenten fördjupar kunskaper och medvetenhet om det engelska språksystemet samt utvecklar både praktisk och teoretisk kunskap om grammatik i ett funktionellt perspektiv. Studenten ska dessutom utifrån ämnesdidaktiska överväganden kunna granska och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt i grammatikundervisning.
Innehåll
Delkurser
Akademisk skrivande, 7,5 credits
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande i ett teoretiskt såväl som praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process. Dessutom studeras retorik. Vidare behandlas grunderna i dokumentationsteknik och olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt genom individuell skriftlig framställning, kamratrespons samt en digital portfolio.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
redovisa vad som kännetecknar formella akademiska kontexter och vilka konventioner för struktur, format och dokumentation gäller i dessa kontexter (1)
kommunicera i skrift i formella akademiska kontexter och grunda sin framställning i gällande konventioner (2)
beskriva, analysera, värdera och ge kvalificerad kamratrespons på olika texter utifrån syfte, mottagare, innehåll och form (3)
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras studenten genom en mindre individuell uppsats (2), kamratrespons (3) samt en reflekterande inlämningsuppgift som med exempel från portfolio redovisas muntligt (1).
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7,5 credits
Delkursens innehåll
Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, fokuseras syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket. Vidare behandlar kursen grammatikens roll i språkundervisning, dess förekomst i läromedel samt hur grammatik kan integreras i språkundervisning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
med utgångspunkt i språkvetenskapliga begrepp kartlägga, tolka och förklara användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter (4)
redovisa samt utifrån styrdokument och tidigare forskning motivera sin syn på grammatikens roll i engelsk språkundervisning och dess relation till det övriga ämnesinnehållet (5)
jämföra hur grammatik framställs i läromedel i engelska med de ideal om grammatikundervisning som framgår av forskningsstudier. (6)
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras studenten genom individuella skriftliga uppgifter (4,5) samt genom en muntlig redovisning inom ramen för ett grupparbete (6).
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Akademisk skrivande, 7,5 credits
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Texter (max 50 s)
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7,5 credits
Biber, D., Leech, G. N., & Conrad, S. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow : Longman, 2002. (487 s.)
Vitto, C. L. (2006). Grammar by Diagram: Understanding English Grammar through Traditional Sentence Diagraming. 2nd edition. Ontario: Broadview Press. (453 s)
E-texter (max 150 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Kursen består av två delkurser som examineras var för sig. För att få VG på hela kursen krävs VG på båda delkurser. Antalet examinationstillfällen för varje delkurs är begränsad till högst fem.