Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen är uppdelad på två delkurser: Engelskans byggstenar och Språkanalys och språklig medvetenhet. De båda delkurserna läses parallellt.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Delkursens fokus ligger på språkanalys av texter från olika genrer, inklusive elevtexter samt på vilken roll elevers språkliga medvetenhet respektive lärares återkoppling och metaspråkliga kommentarer kan spela för elevers språkutveckling. Genom en mindre skolbaserad undersökning fokuseras också elevers språkliga medvetenhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Delkursen examineras på följande sätt:
I examinationen ingår en individuell skriftlig uppgift avseende fonetik och fonologi och uttalsträning i ett klassrum för relevant åldersgrupp (7-9 eller gy) (1, 4). Vidare ingår en muntlig presentation där studenten, i samarbete med andra och med utgångspunkt från relevanta teorier om språkliga strukturer och begrepp inom morfologi och ordinlärning redovisar en korpusundersökning (2, 3, 4).
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Examinationen består av tre delar. Den första delen utgörs av en muntlig tentamen där studenten individuellt eller i samarbete med en annan student analyserar en vetenskaplig studie om språklig medvetenhet eller gensvar. Den andra delen utgörs av en individuell skriftlig tentamen där studenten använder språkvetenskaplig terminologi för att analysera olika slags texter, bl.a. elevtexter. Den tredje delen av examinationen utgörs av en muntlig tentamen där studenten individuellt redovisar resultatet av en undersökning som fokuserar språklig medvetenhet.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Hela kursen
Delkurs 1 Engelskans byggstenar: Ljud och ord (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Sounds and Words
Ajideh, P., Rahimpour, M., Amini, D., & Farrokhi, F. (2013). Motivational strategies, task effectiveness and incidental acquisition of second language vocabulary. Journal of Language Teaching and Research, 4(5), 1044-1052. doi:10.4304/jltr.4.5.1044-1052
Burgess, J., & Spencer, S. (2000). Phonology and pronunciation in integrated language teaching and teacher education. System, 28(2), 191-215. doi:10.1016/S0346-251X(00)00007-5
Çakir, A., & Balci, Ö. (2012). Teaching vocabulary through collocations in EFL classes: The case of Turkey. International Journal of Research Studies in Language Learning, 1(1), 21-32.
Duan, J., & Da, H. (2015). Semantics and vocabulary acquisition and teaching. Studies in Literature and Language, 10(6), 67-71. doi:10.3968/4939
Ghobadi, M., Shahriar, M., & Azizi, A. (2016). Short-term and long-term effects of incidental vocabulary acquisition and instructed vocabulary teaching. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(4), 212-218.
Jarrah, A. S. (2012). Phonology in language learning and teaching. Indian Journal of Applied Linguistics, 38(2), 107.
Jenkins, J. (2002). A sociolinguistically based, empirically researched pronunciation syllabus for English as an international language. Applied Linguistics, 23(1), 83-103+156. doi:10.1093/applin/23.1.83
Keys, K. J. (2000). Discourse level phonology in the language curriculum: A review of current thinking in teaching pronunciation in EFL courses. Linguagem & Ensino, 3(1), 89-105.
Nowbakht, M., Moinzadeh, A., & Dabaghi, A. (2015). Issues in vocabulary learning and teaching. Modern Journal of Language Teaching Methods, 5(2), 247.
Siriganjanavong, V. (2013). The mnemonic keyword method: Effects on the vocabulary acquisition and retention. English Language Teaching, 6(10), 1-10. doi:10.5539/elt.v6n10p1
Teodorescu, A. (2011). Vocabulary teaching and learning strategies in second language acquisition. Studii Si Cercetari Filologice. Seria Limbi Straine Aplicate, 10(2011), 192-199.
Wells, J. C. (2005). Goals in teaching English pronunciation. Linguistic Insights - Studies in Language and Communication, 21, 101-110.
Referenslitteratur:
Baptista, B. O., Rauber, A. S., Watkins, M. A. (2009). Recent research in second language phonetics/phonology: Perception and production. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars. [E-book]
Bauer, L. (2015). The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: Oxford University Press. (720 s) [E-book]
Carter, R. (1998). Vocabulary: Applied linguistic perspectives (2nd ed.). New York, London: Routledge. [E-book]
Lindquist, Hans. 2009. Corpus linguistics and the description of English. Edinburgh: Edinburgh University Press. (240 s)
Rogersson-Revell, Pamela (2011). English phonology and pronunciation teaching. Continuum (352 s)
Longman Dictionary of Pronunciation, senaste upplaga
Cambridge Dictionaries Online (http://dictionary.cambridge.org/help/phonetics.html)
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Bruton, Anthony (2009). Improving accuracy is not the only reason for writing, and even if it were … System. 37, 600–613.
Ellis, Rod (2008). A typology of written corrective feedback types. ELT Journal. 63/2, 97–107.
Hyland, Ken and Hyland, Fiona (2006). Feedback on second language students’ writing. Language Teaching. 39, 83–101.
Eva Lindgren & Kirk P.H. Sullivan (2010). Stimulated recall as a trigger for increasing noticing and language awareness in the L2 writing classroom: A case study of two young female writers. Language Awareness.12/3-4, 172–186.
Lyster, Roy, Saito, Kazuya and Sato, Masatoshi (2013). Oral corrective feedback in second language classrooms. Language Teaching. 46.1, 1–40.
Mackey, Alison (2006). Feedback, noticing and instructed second language learning. Applied Linguistics. 27/3, 405–430.
McDonough, Kim (2005). Identifying the impact of negative feedback and learners’ responses on ESL question development. SSLA. 27. 79–103.
Sato, Masatoshi and Ballinger, Susan (2012). Raising language awareness in peer interaction: a cross-context. Cross-methodology examination. Language Awareness. 21/1–2 , 157–179.
Spada, Nina (2011). Beyond form-focused instruction: Reflections on past, present and future research. Language Teaching. 44.2, 225–236.
Svalberg Agneta M-L. (2007). Language awareness and language learning. Language Teaching. 40, 287–308.
Truscott, John and Hsu, Angela Yi-ping (2008). Error correction, revision, and learning. Journal of Second Language Writing. 17, 292–305.
Tillkommer elev- och läromedelstexter samt exempel på hur språklig medevetenhet kan undersökas.