Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Engelska och lärande: Text, kultur och språk
Engelsk benämning
English Studies and Education: Texts, Culture and Language
Kurskod
EN424C
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-02-23
Gällandedatum
2015-02-23
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN423C Engelska och lärande: Språklig variation, språkanalys och språklig medvetenhet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla olika sätt att läsa och tolka såväl äldre som samtida texter samt utveckla sina kunskaper om olika textgenrer. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska utveckla sitt eget skrivande mot en allt större genrebredd och sina kunskaper om läs-, skriv- och kommunikationsstrategier som del av elevers språkutveckling.
Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla sin kunskap och medvetenhet om kultur- och kulturanalytiska perspektiv samt utveckla sin förmåga att analysera de roller samtida media och medietexter spelar i och utanför skolan.
Dessutom syftar kursen till att studenterna ska sätta sig in i tänkandet bakom innehålls- och språkintegrerat lärande som förutsättning för att de ska kunna arbeta ämnesövergripande och låta engelskundervisningen anknyta till inriktningen på elevernas utbildning.
Vidare syftar kursen till att studenterna med utgångspunkt från social och regional variation, inklusive faktorer som etnicitet, genus och klass, ska fördjupa sina kunskaper om språklig variation och språkliga normer. Dessutom syftar kursen till att studenterna uppmärksammar sambandet mellan språk och språklig variation och talarens identitet och självuppfattning. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar teoretisk och praktisk erfarenhet av korpusar i språkundervisningen.
Innehåll
Delkurs 1 Texter och kontexter (7,5 hp)
Texts and Contexts
Delkursen ger en överblick över engelskspråkig litteratur ur ett historiskt perspektiv. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien lyfts fram för att belysa vad som är karakteristiskt för olika perioder och strömningar. Vidare ses litteraturen mot en historisk, social och idéhistorisk bakgrund. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att ''översättas'' i nya medieformer. Kanonbegreppet diskuteras och relateras till skolans roll som kulturförmedlare. I sammanhanget belyses också litteraturundervisningens läromedelsanvändning. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.
Delkurs 2 Kulturer och medier (7,5 hp)
Culture and Media
Delkursen ger inblick i det tvärvetenskapliga forskningsfältet kulturvetenskap och syftar till att utveckla studentens förmåga att kritiskt granska de roller medier spelar i och utanför skolan. Fokus ligger på det vidgade textbegreppet och perspektiv på språk, kultur och identitet i engelskundervisningen. Kulturbegreppets komplexitet kommer särskilt till uttryck i den breda variation av texter som studeras, t ex sakprosa, reklam, film, musik, dataspel, konst, tidningsartiklar och webbmaterial.
Delkurs 3 Innehålls- och språkintegrerat lärande (7,5 hp)
Content and language integrated learning
Delkursen fokuserar former av innehålls- och språkintegrerat arbete, deras teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett gymnasieperspektiv. Kursen kombinerar ett kognitivt och sociokulturellt synsätt och betonar att språkutveckling på gymnasiet till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, läsning och skrivande.
Delkurs 4 Variation i undervisningskontext (7,5 hp.)
Variation in Educational Context
Delkursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Men utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer samt engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika korpusar används för att studera likheter och skillnader mellan varianter av talat och skrivet språk samt förhållandet mellan lexikonet och grammatiken. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisningen och språkläromedel.
Lärandemål
Delkurs 1 Texter och kontexter (7.5 hp)
Texts and Contexts
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
diskutera litteraturens roll i språkundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tidsepoker
redogöra för innehållet i några centrala texter från olika tidsepoker och delar av den engelskspråkiga världen, inklusive hur sådana texter används i läromedel
arbeta med informationssökning och källkritik
planera, strukturera och skriva ett litteraturorienterat paper, och muntligt kunna presentera det.
Delkurs 2 Kulturer och medier (7,5 hp)
Culture and Media
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
använda teorier och metoder för att analysera representationer av genus, etnicitet, miljö, kropp, klass och ålder i såväl populärkulturella texter som i läromedel
i samarbete med andra skapa ett projektarbete för engelskundervisning som bygger på medieanvändning och kulturfrågor
i samarbete med andra muntligt presentera projektarbetet med god presentations- och språkförmåga
självständigt skriva en reflekterande uppsats utifrån några av de teorier som behandlats i kursen samt med gott språkbruk
Delkurs 3 Innehålls- och språkintegrerat lärande (7,5 hp)
Content and language integrated learning
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
beskriva principerna för innehålls- och språkintegrerat lärande och kritiskt värdera vad innehålls- respektive språkstyrda språkinlärningsmodeller innebär för förhållandet mellan innehåll och språk
i samarbete med andra planera och bedöma ett tvärämnesinriktat projektarbete som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande och som utgår från en rik repertoar av texter och inbegriper estetiska uttrycksformer
muntligt och skriftligt redovisa projektarbetet med tydlig struktur, gott språkbruk, varierat ordförråd och mottagaranpassat innehåll
uppvisa ett väl utvecklat ord- och frasförråd med betoning på ett akademiskt ordförråd
Delkurs 4 Variation i undervisningskontext (7,5 hp)
Variation in Educational Context
Efter avslutad kurs ska studenten
kunna redovisa språklig variation i relation till faktorer som plats, klass, genus och etnicitet
kunna använda korpusar som metod för att studera språkbruk och språklig variation
ha fördjupat sin förmåga att använda internationella databaser till stöd för de egna studierna
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, portfölj, självstudier och arbete i grupp. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
Delkurs 1 Texter och kontexter (7,5 hp)
Texts and Contexts
Examinationen utgörs en muntlig presentation i grupp av hur den äldre litteraturen används i ett läromedel (lärandemål 1 och 2). Dessutom examineras kursen individuellt genom en skriftlig tentamen (lärandemål 3 och 4).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
Delkurs 2 Kulturer och medier (7,5 hp)
Culture and Media
Examinationen utgörs av ett projektarbete som bygger på frågor om kultur och medieanvändning i engelskundervisningen (lärandemål 1 och 2). Projektet redovisas muntligt i grupp samt skriftligt genom en individuell uppsats (lärandemål 3 och 4).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
Delkurs 3 Innehålls- och språkintegrerat lärande (7,5 hp)
Content and language integrated learning
Examinationen består av en individuell, skriftlig tentamen med utgångspunkt från ''the academic wordlist'' (lärande mål 4). Dessutom redovisas ett gruppbaserat skolanknutet projektarbete som bygger på principen om innehålls- och språkintegrerat lärande(lärandemål 1-3). Projektarbetet inbegriper fyra delmoment: 1) ett avgränsat undersökningsområde formuleras skriftligt i en arbetsplan 2) material insamlas och analyseras utifrån teorier och metoder som behandlats i kursen 3) projektet sammanställs och redovisas muntligt i grupp samt genom ett individuellt paper som redogör för de principer som ligger till grund för projektarbetet.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
Delkurs 4 Variation i undervisningskontext (7,5 hp.)
Variation in Educational Context
Kursen examineras på följande sätt:
Genom att studenterna i grupp redovisar resultatet av en mindre sociolingvistisk undersökning på urval av korpusdata (lärandemål 1 och 2)
Genom en individuell annoterad bibliografi baserad på sökningar i internationella databaser utifrån en egen forskningsfråga om den roll språklig variation kan spela i språkundervisningen, alternativt om hur läromedel behandlar språklig variation (lärandemål 3).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1 Texter och kontexter (7,5 hp)
Texts and Contexts
Carson, Rachel. Silent Spring (1962) Houghton Mifflin, 2002. (378 s)
Atwood, Margaret, Oryx and Crake. Virago,2003. (436 s)
Shelley, Mary. Frankenstein. Rekommenderad utgåva: senaste Norton Critical Edition (2011).
Dikter i urval
Vetenskapliga artiklar, noveller, etc. (ca 800 sidor)
Tillkommer: tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)
Rekommenderade filmer: Erin Brockovich, The Road, On the Beach, Children of Men, Soylent Green.
Delkurs 2 Kulturer och medier (10 hp)
Culture and Media
Buckingham, David (2003). Media education: Literacy, learning and contemporary culture. Cambridge, UK: Polity Press (232 s)
Gee, Paul (2008). What video games have to teach us about learning and literacy. London: Palgrave Macmillan (256 s)
Longhurst, Brian (et al.) (2008). Introducing Cultural Studies. 2nd Ed. London: Pearson (347 s)
Pahl, Kate & Jennifer Rowsell (2005). Literacy and education: Understanding the new literacy studies in the classroom. London: Paul Chapman (173 s)
Tillkommer film samt artiklar om ca 200 sidor
Delkurs 3 Innehålls- och språkintegrerat lärande (7,5 hp)
Content and language integrated learning
Coyle, Do, Hood, Philip & Marsh, David (2010). CLIL. Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press (173 s)
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s)
Schmitt, Diane & Schmitt, Norbert (2005). Focus on Vocabulary: Mastering the Academic Word List. Pearson ESL (240 s)
Sakprosetexter i urval tillkommer, ca 100 sidor
Delkurs 4 Variation i undervisningskontext (7,5 hp)
Variation in Educational Context
Biber, Douglas & Reppen, Randi (2002). What does frequence have to do with grammar teaching? Studies in Second Language Acquisition. 24/2, 199-208.
Gaviolai, Laura & Aston, Guy (2001). Enriching reality: Language corpora in language pedagogy. ELT Journal: 55, 238-246.
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee. (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. 560 p.
Taylor, Lynda & Barker Fiona (2008). Using Corpora for Language Assessment. In Shohamy, E. and N.H: Hornberger (eds.). Encyclopedia of Language and Education. 2nd edition. Volume 7: Language Testing and Assessment, 241-254.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.