Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Engelska och lärande: Språk och skrivande
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language and Writing
Kurskod
EN430C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-20
Gällandedatum
2018-06-20
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A, Eller: Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten fördjupar kunskaper och medvetenhet om det engelska språksystemet samt utvecklar både praktisk och teoretisk kunskap om grammatik ur ett funktionellt perspektiv. Studenten ska dessutom utifrån ämnesdidaktiska överväganden kunna granska och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt i grammatikundervisning.
Kursen syftar också till att studenten utvecklar sina kunskaper om akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att framställa texter i en akademisk kontext.
Innehåll
Delkurser
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7,5 credits
Delkursens innehåll
Genom språkstudiet fokuseras syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket och hur dessa fungerar i kommunikativa situationer. Vidare behandlar kursen grammatikens roll i språkundervisning, dess förekomst i läromedel samt hur grammatik kan integreras i språkundervisning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
med utgångspunkt i språkvetenskapliga begrepp kartlägga, tolka och förklara användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter (1)
jämföra hur grammatik framställs i läromedel i engelska med de ideal om grammatikundervisning som framgår av styrdokument och forskningsstudier (2)
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig grammatisk analys (Written Grammar Analysis), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 genom skriftliga uppgifter.
Prov 2: Muntlig och skriftlig redovisning av grammatik i textböcker (Oral and Written Report, Grammar in Textbooks), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 genom en muntlig och skriftlig redovisning av ett grupparbete.
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Akademiskt skrivande, 7,5 credits
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process. Dessutom studeras grunderna i dokumentationsteknik och källhantering. Olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt genom individuell skriftlig framställning, kamratrespons samt en digital portfolio.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
redovisa vad som kännetecknar formella akademiska kontexter och vilka konventioner för struktur, format och dokumentation gäller i dessa kontexter (1)
kommunicera i skrift i formella akademiska kontexter i enlighet med gällande konventioner (2)
beskriva, analysera, värdera och ge formativ kamratrespons på flera texter och i olika stadier av skrivprocessen utifrån syfte, mottagare, innehåll och form(3)
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Digital portfolio (Digital Portfolio), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 genom digitala uppgifter.
Prov 2: Skriftlig framställning (Written Paper), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 genom individuell skriftlig framställning.
Prov 3: Skriftlig kamratrespons (Written Peer Feedback), 3hp. I detta prov examineras lärande mål 3 genom skriftlig kamratrespons.
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7,5 credits
Biber, D., Leech, G. N., & Conrad, S. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 2002. (487 s.)
Hinkel, E. (ed.) (2016). Teaching English Grammar to Speakers of Other Languages. New York: Routledge. (272 s.)
Lundahl, B. (2018). Engelsk Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 50 s.)
Vitto, C. L. (2006). Grammar by Diagram: Understanding English Grammar through Traditional Sentence Diagraming. 2nd edition. Ontario: Broadview Press. (453 s)
Akademiskt skrivande, 7,5 credits
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Texter (max 200 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).