Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om lärande, språkutveckling och kultur samt om språkundervisning för att kunna undervisa i engelska i ett 4-6-perspektiv och i enlighet med skolans styrdokument. Härvid fästs särskild stor vikt vid ett tematiskt och kommunikativt lärande i ett interkulturellt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning för och av lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Kursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument, barns språkutveckling ur ett andra- och tredjespråksperspektiv, bedömning av språkutveckling samt frågor om kultur, identitet, mångspråkighet och engelska som globalt kontaktspråk. Vidare fokuserar kursen läromedelsanalys, materialval samt planeringen och den teoretiskt underbyggda utformningen av undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling och bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Vidare fokuseras studentens egen språkutveckling, studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4–6 -perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för samt reflektera över olika teorier om språkutveckling samt beskriva kommunikationens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
- använda centrala begrepp för att analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning
- diskutera och analysera kultur, identitet, likvärdighet, mångspråkighet och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till språkundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- bedöma och analysera elevers språkförmåga utifrån olika delaspekter
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt.
- analysera och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt från kvalitativa kriterier gällande läromedlens lämplighet och relevans ur ett 4–6-perspektiv
- i samarbete med andra konkretisera läro- och kursplanen i engelska för 4–6 till en pedagogisk planering och använda en bred repertoar av bilder samt muntliga och skriftliga texter från olika medier för att inspirera och stödja barns språkutveckling med fokus på muntlig kommunikation inom ramen för ett tematiskt projektinriktat och kommunikativt arbete
- muntligen presentera en pedagogisk planering på tydlig, varierad och mestadels korrekt engelska
- skapa ett mångsidigt bedömningsunderlag som dokumenterar elevernas kunskapsprocesser och språkförmåga
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Stor vikt fästs vid arbete i kollaborativa grupper. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Prov 1: Reflektionsportfolio (Reflection portfolio), 10 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1–5 genom en individuell skriftlig analys i form av en reflektionsportfolio. Här visar studenten sin förståelse av språkutveckling, skolans styrdokument, kultur, identitet, interkulturalitet och mångspråkighet samt sin förmåga att bedöma elevers språkutveckling.
Prov 2: Läromedelsanalys (Materials Evaluation), 2 hp
I detta prov examineras lärandemål 6 genom en muntlig gruppbaserad analys av läromedel i engelska
Prov 3: Temaarbete (Thematic work), 3 hp
I detta prov examineras lärandemål 7–9 genom en muntlig och gruppbaserad redovisning av ett tematiskt undervisningsupplägg mot årskurserna 4–6 som tas fram i samarbete med kurskamrater. Temaarbetet förankras i skolans styrdokument, inbegriper bedömningsformer och grundas i språkutvecklande principer samt ett brett urval av texter från olika medier.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Council of Europe 2009, Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories. (28 s.)
Krauss, Jane & Suzie Boss 2013, Thinking Through Project-Based learning: Guiding Deeper Inquiry, Thousand Oaks, Corwin. (197 s.)
Lundahl, Bo (2014). Texts, topics and tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket 2012, Bedömarträning i engelska - årskurs 6, http://www.skolverket.se/prov-och-bedomning/ovrigt-bedomningsstod/2.6011/ak-4-6/bedomartraning/engelska/om-1.159673
Skolverket 2011, Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter, Fritzes och Skolverket, Stockholm. (73 s)
Skolverket 2012, Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre 2011. Stockholm: Fritzes och Skolverket.
Skolverket 2011, Kommentarmaterial till kursplanen I engelska, Fritzes och Skolverket, Stockholm:
Dessutom tillkommer artiklar motsvarande ca 200 s. Dessutom tillkommer några noveller, bilder, filmer och andra medietexter.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.