1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument.
Kursen fokuserar skolans styrdokument, didaktik, lärande och språkundervisning för undervisning i engelska i ett 4–6-perspektiv. Vidare behandlar kursen bedömning för och av varje elevs lärande
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt granska de styrdokument som gäller för grundskolans undervisning i engelska med hjälp av centrala didaktiska och språkteoretiska begrepp
- bedöma och analysera elevers språkförmåga utifrån olika aspekter av elevers språkutveckling och i enlighet med skolans styrdokument
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Båda målen examineras genom skriftlig analys i form av en reflektionsportfolio.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2021). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (208 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (401 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket (73 s)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Dessutom tillkommer artiklar, skönlitterära berättelser, bilder, filmer och andra medietexter ca 200 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.