1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om engelskspråkiga texter för och om barn, och texternas användning för att kunna undervisa i engelska ur ett F-3- eller ett 4-6-perspektiv
Kursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument för engelska och engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns språkutveckling och som synliggör studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett F-3- eller ett 4-6-perspektiv
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt värdera användandet av olika texter såsom bilder, sagor, barnfilmer, sånger och ramsor med avseende på lärande och språkutveckling i engelska
- konkretisera teori och styrdokument till en pedagogisk planering som inbegriper olika slags texter, inklusive medietexter, samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling i enlighet med en kommunikativ grundsyn
- tillämpa språkdidaktiska teorier och analysera Lgr 22 med avseende på undervisning i engelska i årskurserna F-3 eller 4-6, för att motivera sina didaktiska val
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
De tre målen examineras i form av en skriftlig reflekterande text.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Carle, Eric (2009). The Very Hungry Caterpillar. London: Ingram books (28 s)
Dahl, Roald (2009). Revolting Rhymes. Viking Books for Young Readers. (47 s)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2021). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (208 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (401 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education (320 s)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Dessutom tillkommer artiklar, skönlitterära berättelser, bilder, filmer och andra medietexter ca 200 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.