Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande
Engelsk benämning
English and Education: Sociolinguistics and Content and Language Integrated Learning
Kurskod
EN825C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-09
Gällandedatum
2019-10-09
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN802C Engelska och lärande: språkundervisning i teori och praktik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla ett teoretiskt tänkande kring innehålls- och språkintegrerat lärande. Vidare syftar kursen till att studenterna fördjupar sina kunskaper om språklig variation och språkliga normer. Dessutom syftar kursen till att studenterna fördjupar sin förståelse av förhållandet mellan språklig variation och språkundervisning, inklusive läromedelsval.
Innehåll
Delkurser
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7,5 credits
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar innehålls- och språkintegrerat arbete, dess teoretiska bas samt praktiska tillämpningar ur ett gymnasieperspektiv. Kursen betonar att språkutveckling på gymnasiet till stor del handlar om att elever utvecklar en genremässig bredd i samtal, tal, läsning, lyssnande och skrivande. Delkursens innehåll inbegriper betydelsen av ett akademiskt ordförråd för valet av texter och uppgifter.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
förklara principerna för innehålls- och språkintegrerat lärande
kritiskt värdera vad innehålls- respektive språkstyrda språkinlärningsmodeller innebär för förhållandet mellan innehåll och språk samt elevers lärande och lärares undervisning med utgångspunkt i relevant teori och forskning
planera, bedöma och kritiskt värdera en tvärämnesinriktad pedagogisk planering som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
kommunicera resultatet av den pedagogiska planeringen i en akademisk kontext
välja texter utifrån texternas akademiska ordförråd samt på vetenskaplig grund utforma undervisning med syfte att stödja elevers språkutveckling
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. Undervisningen bedrivs på engelska.
Delkursens bedömningsformer
Den första delexaminationen består av en individuell skolanknuten pedagogisk planering som bygger på principen om innehålls- och språkintegrerat lärande (CLIL) som redovisas muntligt och skriftligt (lärandemål 1–4).
Den andra delexaminationen (lärandemål 5) består av ett paper som fokuserar akademiskt ordförråd. Resultatet redovisas även muntligt.
Vid de muntliga presentationerna krävs god språkbehandling, tydlig disposition och utmärkt presentationsförmåga. De skriftliga texterna ska vara väl disponerade samt formellt och språkligt korrekta. Dessutom ska referenshanteringen vara konsekvent.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstarten.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda delkurserna.
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7,5 credits
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar språklig variation och språkliga normer. Med utgångspunkt från sociolingvistiken behandlas bl.a. språk och kön, makt, regionala variationer samt engelska som internationellt kontaktspråk. Vidare undersöks sambandet mellan identitet och språk. Olika digitala redskap används för att studera språklig variation. Frågor rörande språklig variation återknyts dessutom till språkundervisning och språkläromedel.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
kritiskt värdera språklig variation i relation till olika faktorer som plats, klass, genus och etnicitet
kritiskt använda digitala redskap för att studera språkbruk och språklig variation
dra teoretiskt grundade slutsatser om språkundervisning och val av läromedel på korrekt, tydlig och varierad engelska, samt med tydlig struktur och god presentationsförmåga
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. Undervisningen bedrivs på engelska.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom att studenterna individuellt, muntligt och skriftligt redovisar resultatet av en mindre sociolingvistisk undersökning (lärandemål 1, 2, 3).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstarten.
För betyget väl godkänd på hel kurs krävs betyget väl godkänd på båda delkurserna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7,5 credits
Gibbons, Pauline (2009). English learners: Academic literacy and thinking. Portsmouth: Heinemann (192 s).
Olsson, Eva (2015). Progress in English academic vocabulary use in writing among CLIL and non-CLIL students in Sweden. Moderna språk, volume 2, 51–74.
Forskningsartiklar om CLIL och ordinlärning, ca 400 sidor.
Sociolingvistik i undervisningskontext, 7,5 credits
Hornberger, Nancy & McKey, Sandra Lee. (2010). Sociolinguistics and Language Education. Toronto: Multilingual Matters. 560 p.
Forskningsartiklar i urval tillkommer, ca 200 sidor
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på bägge delkurserna.