Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelska och lärande: Historiska texter och cultural studies
Engelsk benämning
English Studies and Education: Historical Texts and Cultural Studies
Kurskod
EN845C
Omfattning
18 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gällandedatum
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN825C Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Innehåll
Delkurser
Historiska texter och kontexter, 9 credits
Delkursens innehåll
Delkursen ger en överblick över hur olika litteraturvetenskapliga perspektiv kan användas för att tolka skönlitteratur. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien analyseras med hjälp av närläsningsmetoder och olika kritiska litteraturteorier. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att transmedieras till nya medieformer. Delkursen belyser litteraturdidaktiska perspektiv samt vilken roll och funktion skönlitteratur i olika estetiska och mediala uttrycksformer har i engelskundervisningen. Under kursen fördjupar studenterna därtill sina kunskaper om och sin förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp, och metoder. Fördjupningen handlar också om att kunna hitta samt tillämpa relevant forskning. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. analysera centrala engelskspråkiga texter i olika genrer och medier, samt från olika tider
2. redogöra för och kritiskt värdera litteraturvetenskaplig teoribildning och tillämpa kritiska analysmetoder med stöd i relevant litteraturvetenskaplig forskning
3. kritiskt diskutera litteraturens roll i engelskundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tider och med stöd i relevant litteraturdidaktisk forskning
4. tillämpa adekvat språkbehandling i tal och skrift med beaktande av gällande vetenskapliga och akademiska normer
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. I kursen ingår åtta obligatoriska seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom tre prov:
Prov 1. Portfolio. (Portfolio), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2. Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
Prov 3. Muntlig presentation (Oral Presentation), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Cultural Studies i engelskundervisning, 9 credits
Delkursens innehåll
Med teoretiska perspektiv från cultural studies som utgångspunkt utforskar vi språk, kultur och identitet i relation till engelskundervisning på gymnasienivå. Kursen handlar om att undersöka olika sätt att i pedagogiskt syfte använda texter från populärkultur, materiell kultur och även själva stadsmiljön. Genom plats-baserat lärande och urban utomhuspedagogik undersöker vi meningsskapande som tar sig uttryck genom stadslandskapets statyer, monument, arkitektur, gatukonst, reklamtexter och skyltar. Särskilt betonas frågor om hur makt, mening, och motstånd på olika sätt konstrueras i samtiden och hur kulturanalytiska perspektiv kan användas för att tolka och förstå texter, genrer och visuell kultur. Kursinnehållet är organiserat som fördjupade studier kring teman som urban miljö, konsumtion, kropp och genus, subkultur, turism och olika föreställningar om den andre. Centrala begrepp är: kritisk litteracitet, intersektionalitet, representation och interkulturalitet. I kursen betonas kollaborativa arbetssätt och internationellt samarbete genom virtuellt utbyte.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa teoretiska perspektiv för att analysera representationer och meningsskapande i olika texter och genrer
2. designa, skapa och presentera en multimodal textframställning med hjälp av olika digitala verktyg
3. kritiskt granska och presentera läromedel i engelska med avseende på genus, klass och etnicitet, samt dra slutsatser om vad granskningen innebär för valet av läromedel
4. redogöra för och kritiskt värdera aktivt deltagande i kollaborativt och plats-baserat lärande med stöd i relevant forskning
5. tillämpa adekvat språkbehandling i tal och skrift med beaktande av gällande vetenskapliga och akademiska normer
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom en reflektionsportfolio som inbegriper skriftlig, muntlig och digital produktion där samtliga lärandemål examineras, 9hp.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Historiska texter och kontexter, 9 credits
Austen, Jane (2012). Pride and Prejudice.Penguin. (395 s)
Brontë, Charlotte (2012). Jane Eyre. Penguin. (440 s)
Carroll, Lewis (2009). Alice in wonderland. Penguin. (356 s)
Daldry, Stephen (2002). The Hours (film). Paramount Pictures.
Gilbert, Sandra & Gubar, Susan (2000). The Man Woman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Centruty Literary Imagination. Yale University Press. Kap. 2 (14 s)
Rhys, Jean (1999). Wide Sargasso Sea. W.W.Norton. (270 s)
The Wachowskis (1999). The Matrix (film) Warner Bros.
Woolf, Virginia (2000) Mrs Dalloway. Penguin (231 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 60 s)
Nätbaserat material samt film och/eller tv-serier tillkommer.
Cultural Studies i engelskundervisning, 9 credits
Longhurst, Brian et al. (2016). Introducing Cultural Studies. Routledge (462 s).
Vetenskapliga artiklar tillkommer (c:a 100 sidor)
Nätbaserat material tillkommer.
Film och/eller tv-serier tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.