Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Fysik och lärande: Fysikdidaktik
Engelsk benämning
Physics and Education: Didactics of Physics
Kurskod
FL211C
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gällandedatum
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Innehåll
Ämnesdidaktiska områden som behandlas är argumentation i fysikundervisningen, elevers föreställningar kring och lärande av fysikens begrepp, modeller, fysikens karaktär, elevers intressen och attityder, samt undersökande aktiviteters roll i fysikundervisningen.
I kursen behandlas också olika aspekter på naturvetenskapens karaktär och roll i samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och problematisera begreppen argumentation och förklaring såsom de används i fysik
2. designa undervisningsaktiviteter utifrån ett argumentativt och undersökande perspektiv
3. redogöra för aktuella forskningsresultat kring elevers attityder och intresse för fysik
4. redogöra för och problematisera vad det innebär att konstruera en fysikalisk modell
5. redogöra för och problematisera fysikens karaktär och växelverkan med samhället.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av laborationer, föreläsningar och seminarier.
Kursen innehåller obligatoriska moment. Dessa är laborativa seminarier samt litteraturseminarier.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (On Campus Written Examination), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 3, 4, 5.
Prov 2: Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Etkina, Eugenia; Planinsic, Gorazd & Van Heuvelen, Alan (2019). College Physics: Explore and Apply. Pearson. 2nd edition. (50-150 s. i samråd med lärare). Tillgänglig via internet.
Etkina, Eugenia; Brookes, David; Planinsic, Gorazd & Van Heuvelen, Alan (2019). The Physics Active Learning Guide. 2nd edition. (50-150 s. i samråd med lärare). Tillgänglig via internet.
Etkina, Eugenia; Brookes, David; Planinsic, Gorazd & Van Heuvelen, Alan (2019). The Instructor’s Guide. 2nd edition. (50-150 s. i samråd med lärare). Tillgänglig via internet.
Sjøberg, Svein (2010). Naturvetenskap som allmänbildning - en kritisk ämnesdidaktik. Studentlitteratur (kap 2, 6, 7, 10) (150 s.).
Skolans styrdokument.
Rapporter och artiklar enligt lärares anvisning, samt vid kurstillfället utdelat lärmaterial (ca. 150 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.