Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO221A Barndom och lärande: Introduktion (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förståelse för och kunna använda pedagogiska begrepp kopplade till yngre barns meningsskapande och lärande, samt utveckla förståelse för förutsättningar för förskolläraren och miljön som stöd till barns meningsskapande. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna problematisera förskolepedagogikens möjligheter och utmaningar.
Kursen är en introduktion till förskolepedagogik ur olika perspektiv. I kursen behandlas olika pedagogiska och didaktiska perspektiv och studenterna ges möjlighet att prova och reflektera över olika pedagogiska metoder. Begrepp som pedagogik, didaktik, metodik och educare som relationen mellan lärande, fostran och omsorg studeras och problematiseras. Kursen behandlar vad musik- och förskolepedagogiskt kunnande kan innebära i praktiken, tex att som förskollärare närma sig barns tankar och utmana dem och att skapa utrymme för barns meningsskapande. Lek studeras ur ett pedagogiskt perspektiv. I kursen tränar studenterna kritiskt tänkande och förmågan att analysera pedagogiska situationer och skapa pedagogiska frågeställningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika pedagogiska och didaktiska perspektiv i förskola, samt problematisera synen på yngre barns lärande
- förstå och använda pedagogikens och musikens begrepp för att analysera barns meningsskapande lek, språk och musikaliska samspel
- utforska och analysera barns meningsskapande lek med utgångspunkt i autentiska samspelssituationer
- ge förslag på och diskutera hur en inkluderande och utforskande musikstund kan gestaltas.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar och workshops.
Kursen examineras i tre delar. I den första delen deltar studenten aktivt i tre seminarier med utgångspunkt i fältstudier kring barns meningsskapande lek, barns syn på lärande samt studier av olika pedagogiska perspektiv (mål 1, 2, 3).
I den andra delen utformar studenten gruppvis en inkluderande och utforskande musikstund som gestaltas och diskuteras i studentgruppen (mål 4).
Examinationens tredje del består av en hemtenta utifrån frågeställningar som utvecklats i studentgruppen (alla mål) .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Angelo, Elin & Saeter, Morten (2014). Barnet och musiken. En introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups. (kap 4,6 och7)
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna (2011). Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (243 s.)
Engdahl, Ingrid (2007). Med barnens röst: ettåringar "berättar" om sin förskola. Licentiatavhandling i barn- och ungdomsvetenskap Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, 2007 (111 s) Tillgänglig på Internet: http://www.buv.su.se/polopoly_fs/1.44669.1320917429!/IOL_Forskning40_Ingrid_Engdahl.pdf
Fagius, Gunnel. & Larsson Eva-Katharina. (1992). Barn i kör. Verbum förlag. (kap 1 och 5)
Fagius, Gunnel. (2007). Barn och sång: om rösten, sångerna och vägen dit. Lund: Studentlitteratur. (175 s)
Johansson, Eva (2005). Möten för lärande: pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan. [Ny utg.] Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (247 s)
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1830
Lillemyr, Ole Fredrik (2013) Lek på allvar – en spännande utmaning. Stockholm: Liber. (valda delar c:a 50 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Liber: Stockholm (248 s)
Pramling Samuelsson, Ingrid & Asplund Carlsson, Maj (2003). Det lekande lärande barnet: i en utvecklingspedagogisk teori. 1. uppl. Stockholm: Liber (239 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.