Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska få grundläggande kunskaper om pedagogik i förskola samt en förståelse för förskolans uppdrag.
I denna kurs ges en introduktion till pedagogikämnet och till förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag. Utbildning och fostran i förskolan studeras utifrån olika pedagogiska inriktningar och perspektiv där lek, lärande och undervisning utgör grund för förståelse för förskolan som institution. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för vad pedagogik är som ämne och praktik samt definiera pedagogiska begrepp med relevans för förskolan
2. Redogöra för förskolans värdegrund och pedagogiska uppdrag
3. Reflektera över hur olika pedagogiska inriktningar förhåller sig till hur förskolan kan organiseras som en pedagogisk miljö
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Kursen examineras genom en portfolio, 9 hp. I detta prov examineras samtliga lärandemål.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Eidevald, Christian & Engdahl, Ingrid (2018). Utbildning och undervisning i förskolan: omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling. Stockholm: Liber (212 s)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2020). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (348 s)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (237 s)
Öksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (128 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).