Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO215A Barndom och lärande: Matematik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling i relation till undervisning i förskolan.
Kursen behandlar naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med relevans för förskolans verksamhet. Med hjälp av ämneskunskaper och ett ämnesdidaktiskt språk diskuteras och problematiseras lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik. Studenterna utvecklar och genomför undervisning i naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori. I kursen studeras även sambandet mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv.
I kursen förekommer inslag där studenterna bearbetar och fördjupar kursens innehåll inom förskolans verksamhet och relaterar till egna erfarenheter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för ämnesspecifika fenomen, begrepp och samband inom naturvetenskap och teknik
2. kommunicera och resonera om naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling med ett ämnesdidaktiskt språk
3. diskutera lekens betydelse för barns lärande inom naturvetenskap och teknik
4. utveckla, analysera och värdera undervisning inom naturvetenskap och teknik med utgångspunkt i pragmatisk teori
5. redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Muntlig examination (Oral Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 3 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Rosberg, Maria & Thulin, Susanne (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: För förskollärare. 2:a uppl. Malmö: Gleerups förlag (245 s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (160 s)
Flera språk i förskolan – teori och praktik (2013). Stockholm: Skolverket (122s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö (35 s)
Nilsson, Karin & Dahlbeck, Per (red.) (2018). Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik. Lund: Studentlitteratur (117 s)
Sundberg, Bodil, Areljung, Sofie, Due, Karin, Ottander, Christina & Tellgren, Britt (2020). Förskolans naturvetenskap i praktiken. 2:a uppl. Malmö: Gleerups (170 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 301-359) (59 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).