Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Som vetenskaplig, humanistisk disciplin fokuserar ämnet Historia på människan och hennes skiftande levnadsvillkor, där kontinuitet och förändring i tid och rum studeras i en social, politisk, ekonomisk och kulturell kontext.
Vid Malmö högskola finns en uttalat social- och kulturanalytisk ansats i historieundervisningen, där aktör/struktur och system/praktik knyts samman i ett övergripande studium av sociala relationer, samhälleliga strukturer, migration, kulturmöten, politik och kulturella uttryck. Olika historiska synsätt kontrasteras mot varandra, med fokus på maktrelationer och beroendeförhållanden på global såväl som lokal nivå. Ambitionen är att utgå från ett samhällshistoriskt underifrånperspektiv, vilket tydliggörs genom ett återkommande bruk av begrepp som exempelvis klass, genus, etnicitet och generation.
Kursen består av följande delkurser:
Delkurs 1: Historiografi, 4,5 högskolepoäng
Historiography
Kursen är en introducerande översikt över historia som akademisk disciplin med tonvikt på det samhällshistoriska underifrånperspektivet och den kulturella vändningen.
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
The Civilizations of the Ancient and the Medieval World
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till senmedeltiden. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Kursen är en översikt över internationell, europeisk och svensk historia fram till ca. 1800. Tonvikten ligger på maktrelationer och ekonomiska, sociala och kulturella villkor samt på historisk kontinuitet och förändring över tid.
Delkurs 4: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng The Long 19th, and the Short 20th Century
Examinationen utgörs av en metodövning samt en individuell skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Delkurs 1: Historiografi, 4,5 högskolepoäng
Historiography
Aronsson, Peter, Historia, Liber, Malmö 2011 (127 s.)
Axelsson, Cecilia “Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees”, Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49) (24 s.)
Henriksson-Garatea, Eva, ”Lärarbedömning eller kamratrespons?”, i Per Eliasson, David Rosenlund, Linus Malmborg, Joakim Altervall & Eva Henriksson-Garatea, En cirkel är sluten, Fou Malmö-utbildning, Avdelning barn och ungdom, Malmö stad. (17 s.)
Karlsson, Klas-Göran& Zander, Ulf, Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning, Studentlitteratur, Lund 2015 (317 s.)
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn, “Progression in Historical Understanding among Students ages 7-14, i Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (eds.), Knowing, Teaching and Learning History. New York University Press, New York 2000 (23 s.)
Scandia, 2013:2, (ca 40 s)
Orwell, George, 1984, Atlantis, 2001 (283s)
Sandmo, Erling, Tid för historia: en bok om historiska frågeställningar, Studentlitteratur, Lund, 2017 (230 s.)
Thurén, Torsten, Källkritik, Liber, 2013 (255 s.)
Ågren, Henrik (red), Perspektiv på historia: En introduktion till historiestudier, Studentlitteratur, 2015, 224 s
Aktuella styrdokument.
Summa: ca. 1000 s.
Delkurs 2: Antikens och medeltidens civilisationer, 6 högskolepoäng
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur, Lund 2009. (s.15-123, 108 s.)
Bill, Jan, “Viking Ships and the Sea”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl. 2012). London: Routledge 2008. s.170-180. (10 s.)
Clay, Catherine, Paul, Chandrika & Senecal, Christine, Envisioning women in world history. Explorations in world history. Columbus: McGraw-Hill Higher Education 2009. Kap. 1, 2, 4, 6, 7. (ca 100 s)
Hedeager, Lotte, “Scandinavia before the Viking Age”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl. 2012). London: Routledge 2008.s.11-22. (11 s.)
Janson, Tore, 2007. Romarinnor och romare: livet i antiken. Stockholm: Wahlström & Widstrad. (225 s.)
Charpentier Ljungqvist, Fredrik, Den långa medeltiden: De nordiska ländernas historia från folkvandringstid till reformation, Dialogos, Stockholm 2015. (312 s.)
Magnúsdóttir, Auður, 2008. ”Women and Sexual Politics”. I Stefan Brink och Neil Price, red. The Viking World (2 uppl. 2012). London: Routledge 2008. s 40-48. (8 s.)
Myrdal, Janken & Bäärnhielm, Göran, Kvinnor, barn och fester i medeltida mirakelberättelser, Skaraborgs Länsmuseum, Skara 1994. s. 13-132 (s. 119)
Queckfeldt, Eva. Medelhavsvärlden: 3000 år av historia. Studentlitteratur, Lund 2011. (223 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., 2015. A Concise History of the World, Cambridge: Cambridge University Press, s. 1-209 (209 s.)
Wiesner-Hanks, Merry E., Gender in History: Global Perspectives, 2 rev. ed. Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell 2010. (ca 100 s.)
Summa: ca 1100 s.
Delkurs 3: Från reformation till revolution, 6 högskolepoäng
From Reformation to Revolution
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund 2009, s. 131-269, (138 s.)
Blom, Ida, Sogner, Sølvi & Rosenbeck, Bente, Kvinnor i västvärlden från renässans till nutid: renässans, reformation och revolution, 1. uppl., Liber, Stockholm, 2006 (s. 10-181, 171 s.)
Hammar, AnnaSara, ”How to transform peasants into seamen: The manning of the Swedish navy and a double-faced maritime culture”, International Journal of Maritime History, november 2015, 27:4, s. 696-707 (11 s.)
Harlitz Kern, Erika, ”Stormakten Sveriges transatlantiska kolonier”, i Katarina Streiffert Eikeland och Madelaine Miller, red. En maritim värld: från stenåldern till idag. Bricoleur press, Lindome 2013, s. 237-245. (8 s.)
Marks, Robert, The Origins of the Modern World: A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015, s. 1-94 (94 s.)
Delar ur:
Naum, Magdalena. & Nordin, Jonas M., red. Scandinavian Colonialism and the Rise of Modernity: Small Time Agents in a Global Arena, Springer, New York, NY 2013. [Elektronisk resurs http://link.springer.com/book/10.1007%2F978-1-4614-6202-6] (ca 300 s.)
Tegenborg Falkdalen, Karin, Kungen är en kvinna: retorik och praktik kring kvinnliga monarker under tidigmodern tid, Institutionen för historiska studier, Umeå Univ., Diss. Umeå Univ., Umeå, 2003. (204 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., A Concise History of the World, Cambridge University Press, 2015, s. 210-285 (75 s.)
Wiesner-Hanks, Merry E., Gender in History: Global Perspectives, 2 rev. ed. Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell 2010. (ca 100 s.)
Summa: ca 1000 s.
Delkurs 4: Uppsats: muntlig historia, 7,5 högskolepoäng
Student Essay: Oral History
Malin Thor Tureby, Lars Hansson (red.), Muntlig historia i teori och praktik, 2015, 234 s.
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, Studentlitteratur, Lund, 2014, 412 s.
Portelli, Alessandro, (artikel) "What makes oral history different" (tillhandages genom stencil)
Thomsson, Heléne, Reflexiva intervjuer, 2. uppl., Studentlitteratur, Lund, 2010, 164 s.
Wiesner-Hanks, Merry E., Gender in History: Global Perspectives, 2 rev. ed. Hoboken, N.J.: Wiley-Blackwell 2010. (ca 100 s.)
Summa: ca.850 s.
Delkurs 5: Det långa 1800- och det korta 1900-talet, 7,5 högskolepoäng
The Long 19th, and the Short 20th Century
Berggren, Lars & Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, Studentlitteratur, Lund, 2009 s. 271-386 (115 s.)
Blom, Ida, Sogner, Sølvi & Rosenbeck, Bente, Kvinnor i västvärlden från renässans till nutid: renässans, reformation och revolution, 1. uppl., Liber, Stockholm, 2006 (182-411, 229 s.)
Englund, Peter, Brev från nollpunkten: historiska essäer, Atlantis (2012), (ca. 50 s.).
Marks, Robert, The Origins of the Modern World:A Global and Environmental Narrative from the Fifteenth to the Twenty-First Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015, s. 95-208 (113 s.)
Mazower, Mark, Den mörka kontinenten: Europas nittonhundratals historia, Daidalos, Göteborg, 2000 (528 s.)
Wiesner-Hanks, Merry, E., A Concise History of the World, Cambridge University Press, 2015, s. 286-372 (86 s.)
Summa: ca. 1130 s.