Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Historia och lärande: Historia i teori och praktik
Engelsk benämning
History and Education: History in Theory and Practice
Kurskod
HL725C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-09-11
Gällandedatum
2019-09-11
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL723C Historia och lärande: Perspektiv på historia II (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten väsentligt ska fördjupa sina kunskaper i historiografi, historisk teori och metod samt kunna tillämpa dessa kunskaper i möjliga undervisningsmoment
Innehåll
Delkurser
Historia och temporalitet, 7,5 credits
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas dels historiografiska utvecklingslinjer, dels de teoretiska grundvalar som dessa utvecklingslinjer utgår från. Kursen behandlar till teori och metod i aktuell forskning inom historia och historiedidaktik. Teorier rörande temporalitet operationaliseras i planering av undervisningssituationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten
kunna analysera och jämföra olika historiografiska utvecklingslinjer
kunna redogöra för hur vetenskapliga teorier kan användas för att analysera olika forskningsfrågor inom historia och historiedidaktik
kunna problematisera och ge förslag på hur relationen då-nu-sedan kan konkretiseras i undervisning
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga kursmål på delkursen examineras genom en salstentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Historievetenskapliga gråzoner och historieförfalskning, 7,5 credits
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas relationen mellan historievetenskap, olika former av gråzonsberättelser och historieförfalskning. Detta innebär ett historiekulturellt perspektiv på exempelvis konspirationsteorier och populärhistoria med fokus på historiebruk. På en fördjupad nivå konkretiseras hur relationen mellan konspirationshistoria och vetenskaplig historia kan behandlas i undervisningsmoment.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
kunna problematisera relationen mellan historievetenskap, gråzonsberättelser och historieförfalskning
Kunna problematisera relationen mellan val av metod och ett empiriskt material.
kunna inta samt argumentera för ett kritiskt-analytiskt förhållningssätt till olika typer av källor och information
kunna konkretisera hur relationen mellan historievetenskap och någon gråzonsberättelse eller något exempel på historieförfalskning kan behandlas i undervisning
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål på delkursen examineras genom ett individuellt skriftligt arbete som redovisas och diskuteras vid ett examinerande seminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Historia och temporalitet, 7,5 credits
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith. (2013). Research methods in education. Routledge. (Valda delar)
Kramer, Lloyd & Maza, Sarah (2006), A Companion to Western Historical Thought, Blackwell Publishing: Oxford (481 s.)
Rosenlund, David (2016), "History education as content, methods or orientation?: a study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies." (ca. 150 s.)
Staley, David J. (2007). History and Future: Using Historical Thinking to Imagine the Future. Lexington Books: New York. (173 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial i urval (ca 250 s.)
Historievetenskapliga gråzoner och historieförfalskning, 7,5 credits
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2013). Research methods in education. Routledge. (Valda delar)
Cohn, Norman, (2005), Warrant for Genocide. The myth of the Jewish World Conspiracy and the Protocols of the Elders of Zion, Serif: London (300 s.)
Hunt, Lynn. (2019). Historien: och varför den angår oss. Lund: Studentlitteratur. (113 s)
Karlsson, Maria (2015). Cultures of Denial. Comparing Holocaust and Armenian Genocide Denial. Department of History, Lund University: Lund. (198 s.)
Rosenlund, David (2016), "History education as content, methods or orientation?: a study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies." (ca. 100 s.)
Aktuella styrdokument
Artiklar och källmaterial (ca 250s.)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning