Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL209C Idrott och lärande: Kroppsligt lärande och rörelseförutsättningar (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i fysiologi, träningslära och biologisk utveckling. Vidare ska studenten utveckla sin förmåga att tillämpa dessa kunskaper didaktiskt i skolsammanhang genom idrottslärans former friidrott och simning med livräddning. I detta ingår att utveckla kunskaper om ungdomars och vuxnas lärande samt dess betydelse för undervisning. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning samt förståelse för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
I kursen behandlas olika fysiska kvaliteter så som uthållighet, kondition, koordination, snabbhet, maximal styrka, explosivitet, koordination och rörlighet. Kunskaper om kroppens fysiologi används för att förstå hur olika fysiska kvaliteter kan omsättas i ämnet idrott och hälsa genom laborationer i tillämpad träningslära och i idrottslärans former, friidrott och simning med livräddning. I kursen behandlas ungdomars och vuxnas lärande och centrala lärandeteorier samt samband mellan lärande och undervisning. Relationen mellanvetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen belyses.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara och resonera om väsentliga träningsfysiologiska begrepp samt beskriva deras bakomliggande fysiologiska förutsättningar och träningsfysiologiska förändringar över tid
- redogöra för barns och ungdomars biologiska mognad samt identifiera och förklara hur tillväxt och utveckling påverkar enskilda organ och funktioner i kroppen
- tillämpa träningsfysiologi och idrottslära som träningslära i friidrottslig verksamhet samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- genomföra simning och livräddande åtgärder, redogöra för säkerhetsaspekter i samband med undervisning samt omsätta kunskaperna i lärandesituationer
- beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan ungdomars och vuxnas lärande samt deras konsekvenser för undervisning
- redogöra för centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
- kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, praktisk tillämpning, seminarier, teamaktiviteter, praktiska moment och föreläsningar. Enstaka tillfällen och dagar genomförs på andra platser och i andra miljöer. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Salstentamen och laboration 6hp (Written Exam and Laboration 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 1-3. För att lärandemål tre ska kunna examineras krävs deltagande i fem laborationer i träningslära utifrån olika fysiska kvaliteter. Dessa ska vara gjorda och underlaget bearbetat före salstentamen. Instruktioner delges vid kursstart.
Prov 2: Laboration och skriftligt arbete 3hp (Laboration and Report 3 credits). I detta prov bedöms lärandemål 4
Prov 3: Skriftligt arbete 6hp (Paper 6 credits). I detta prov bedöms lärandemål 5-7.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Väl Godkänd på två av tre prov.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Hallén, Jostein och Ronglan, Lars-Tore (2011). Träningslära för idrotterna. Stockholm: SISU Idrottsböcker (368s)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 7).
Illeris, Knud. (2018). Learning, Development and Education?: From Learning Theory to Education and Practice. Milton?: Routledge, 2018. (Kap 1,2, 4, 6). Tillgänglig via internet.
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (kapitel 1-5, 8, 10)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack, H & Costill, David, L. (2015) Physiology of Sport and Exercise. 6th edition. Leeds, England: Human Kinetics (kap, 2-12, 17, 19, 20)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur, (kap 7, 9 )
Marton, Ference. (2014). Necessary Conditions of Learning. Florence?: Taylor and Francis. Tillgänglig via internet.
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket (91s) Tillgänglig via internet.
Myndigheten för skolutveckling (2004). Del 1 Från skola för vuxna till vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande. Tillgänglig som PDF från Nationellt Centrum för svenska som andraspråk. (32 s.)
Sjödin, Carola. (2008). Simlärarboken. (1. uppl.) Stockholm: SISU idrottsböcker (kapitel 1-3.)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60s). Tillgänglig via internet.
Widlund, Håkan. m.fl. (2001). Friidrott för ungdom, 10-14 år. Farsta: SISU Idrottsböcker (kap. 1-3)
Widlund, Håkan. m.fl. (2003). Friidrott för ungdom, 14-17 år. Farsta: SISU Idrottsböcker (kap. 5-7)
Kompendier och artiklar tillkommer om ca 200 sidor.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).