Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV501G Idrott, hälsa och samhällsförändring (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla teoretiska och analytiska kunskaper om idrottens politiska och etiska styrning och organisering.
I kursen behandlas den politiska styrningen och organiseringen av idrotten på lokal, nationell och internationell nivå. Centrala begrepp introduceras för att uppnå en fördjupad förståelse av hur styrningen och organiseringen av idrotten går till och kan förstås. Exempel på sådana begrepp är governance och policyprocesser . Stort fokus läggs på etiska och demokratiska aspekter av idrottens styrning och organisering varvid begrepp som makt, good governance och idrottens värdegrund behandlas. I kursen analyseras nationella och internationella organ och dess styrdokument. En rad idrottsetiska dilemman, i relation till styrning och reglering, behandlas genomgående i kursen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala begrepp inom forsknings- och kunskapsfältet om den politiska och etiska styrningen av idrotts-, tränings och hälsosektorn.
- kritiskt granska etablerade frågeställningar liksom utveckla egna frågeställningar om idrottens styrning och reglering
- utifrån kursens centrala begrepp och perspektiv planera, genomföra och presentera en analys av en idrottsrelaterad verksamhet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, gruppövningar, studiebesök och självstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras genom två prov.
Prov 1: skriftlig individuell salstentamen, 5 hp (Individual Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1–2).
Prov 2: skriftlig och muntlig gruppuppgift, 2,5 hp (Written and Oral Group Exam, 2,5 credits), (lärandemål 3). Studenten examineras individuellt inom ramen för gruppuppgiften. Detta prov kan bara ge betyget Underkänd/Godkänd.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt betyget Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Hvenmark, Johan & Henrekson, Ebba (2018). Vad står på spel? Om finansiering, folkhälsa och synen på mål och medel i det civila samhället. Socialmedicinsk tidskrift, 59 s.
King, Neil A. (2017). Sport Governance: an Introduction. New York: Routledge. Elektronisk resurs. 180 s.
The Governance of Sport from a Scandinavian Perspective (Special Issue), International Journal of Sport Policy and Politics, 3 (2011), 3:347-531. Elektronisk resurs. 184 s.
SOU 2017:4: För en god och jämlik hälsa. En utveckling av det folkhälsopolitiska ramverket. Deltänkande av Kommissionen för jämlik hälsa. Elektronisk resurs. 200 s.
Ytterligare litteratur tillkommer om cirka 400 sidor.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).