Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV514G Entreprenörskap och projektledning inom idrott (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmåga att analysera idrott och fysisk aktivitet utifrån vetenskapliga teorier och begrepp av relevans för det idrottsvetenskapliga fältet.
Kursen fokuserar på teorier och begrepp av relevans för det idrottsvetenskapliga fältet. Genom att vetenskapliga teorier och begrepp behandlas utvecklas en förståelse för olika teoretiska perspektiv och deras relation till det idrottsvetenskapliga fältet. Hur analys och reflektion sker i olika kontexter och akademiska discipliner behandlas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala teorier och begrepp samt deras användning inom idrottsvetenskapen
- koppla vetenskapliga teorier och begrepp till olika idrottsvetenskapliga problemområden, syften och frågeställningar
- diskutera och problematisera vilka möjliga konsekvenser val av teoretiska utgångspunkter kan få för frågeställning, metod och analys inom det idrottsvetenskapliga fältet
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med självstudier, grupparbeten, seminarier, gästföreläsningar och studiebesök. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter, kursledare och externa aktörer.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen, där samtliga lärandemål bedöms.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Aakvaag, Gunnar (2011). Modern sociologisk teori. Lund: Studentlitteratur. S. 11–38
Coakley, Jay (2003). Sports in Society. New York: McGraw-Hill. S. 34–57
Gyozo, Molnar & Kelly, John (2012). Sport, Exercise and Social Theory. Abingdon: Routledge. 280 s
Valfri litteratur i samråd med lärare motsvarande 500 s
Urval av vetenskapliga artiklar/peer review motsvarande 150 s
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).