Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV514G Entreprenörskap och projektledning inom idrott (genomgången)
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förståelse för den vetenskapliga processen och förmåga att genomföra vetenskapliga undersökningar.
I kursen behandlas vetenskapligt förhållnings- och tillvägagångssätt, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt forskningsetiska principer.
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- förklara och använda centrala metodologiska begrepp för kritisk granskning av forskning inom det idrottsvetenskapliga fältet
- formulera, motivera och kritiskt diskutera syfte, datainsamlingstekniker, analysmetoder, forskningsetiska överväganden samt problematisera relationerna mellan dessa
- systematiskt samla in, bearbeta och analysera empiri
Kursen innehåller varierande arbetsformer varvid studenterna arbetar probleminriktat och undersökande. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med självstudier, grupparbeten, seminarier, gästföreläsningar och studiebesök. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter, kursledare och externa aktörer.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges vid kursstarten.
Prov 1 (2001): Individuell salstentamen (Individual Written Exam, 3 credits), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Individuell skriftlig inlämningsuppgift (Individual Written Report, 4,5 credits), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För VG på kurs krävs VG på båda proven.
Obligatorisk litteratur:
Berg, Kris & Latin, Richard (2008). Essentials of research methods in health, physical education, exercise science and recreation, 3rd edition. Lippincott, Williams & Wilkins: Philadelphia, USA. S. 73-251.
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber: Malmö. S. 240, 299-335.
Eriksson, Lars Torsten & Hultman, Jens (2014) Kritiskt tänkande. Liber: Stockholm. S. 9-188.
Hassmén, Peter och Hassmén, Nathalie (2008). Idrottsvetenskapliga forskningsmetoder. SISU Idrottsböcker: Stockholm S. 83-267.
Valfri litteratur i samråd med lärare motsvarande ca 500 s.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).