Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV522G Teorier om kroppsligt lärande (genomgången)
Inget huvudområde.
Studenten ska utveckla sin förmåga att tillämpa olika verktyg för att samla in data och hur man använder data för att utvärdera.
I kursen arbetar studenterna både med olika psykometriska, medicinska och fysiologiska tester för att samla in data. Centrala begrepp inom testmetodiker bearbetas. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att koppla ihop teori och praktik inom fältet fysisk aktivitet och hälsa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- samla in data utifrån standardiserade metoder
- sammanställa, sammanfatta och presentera data med hjälp av beskrivande statistik
- utvärdera resultat från insamlad data och föreslå lämpliga åtgärder utifrån ämnesmässig kunskap
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshops, formativ och kollegial feedback, självstudier och praktiska moment, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras i två prov.
Prov 1: Individuell portfolio, 4,5 hp (Individual Portfolio, 4,5 credits), (lärandemål 1–2).
Prov 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 3 hp (Individual Written Exam, 3 credits), (lärandemål 3).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).