Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: KL212C Kemi och lärande: Vardagskemi med kemididaktik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i kemi utifrån miljö- och hälsoperspektiv, samt fördjupad kemididaktisk kompetens, särskilt då det gäller undervisningsplanering.
Kursens inramning är att fördjupa sådana kunskaper i kemi och kemididaktik som är relevanta för arbete som kemilärare i grundskolans årskurs 7-9. Kemins roll för att förstå, diskutera och utforma tvärvetenskaplig undervisning kring miljö- och hälsofrågor studeras. Även området ”grön kemi”, dvs hållbart perspektiv på kemi, behandlas.
En stor del av kursen handlar om undervisningsplanering på olika sätt. Dels arbetar studenterna själva med att utveckla undervisning – baserad på allt från styrdokument till de tilltänkta elevernas förutsättningar – dels studeras teoretiskt olika möjliga undervisningsfokus, -upplägg och arbetsformer samt bedömning i kemi. Exempel på undervisningsupplägg som behandlas och problematiseras är undervisning kring samhällsfrågor med ett kemiinnehåll samt lärande för hållbar utveckling kopplat till kemi. Vidare problematiseras innehållet i några kemiläromedel.
Kursen avslutas med ett kortare moment kring kemilärares kunskapsbas, identitet och professionella utveckling.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för biokemiska processer och kemiska processer i vår omvärld samt diskutera och problematisera kemiundervisning utifrån olika perspektiv
- kunna använda kemikunskaper för att kritiskt granska och värdera information och argument med anknytning till kemiska ämnen, hälsa och miljö i massmedia och samhällsdebatt
- kunna diskutera och problematisera kemiundervisning utifrån olika perspektiv
- kunna utforma och bedöma undervisningsaktiviteter inom området miljö-, samhälls- och hälsofrågor med ett kemiinnehåll
Kursen innehåller varierade arbetsformer som exempelvis föreläsningar, laborationer, grupparbeten och litteraturseminarier. Kursens genomförande bygger på aktivt deltagande. Studenter såväl som lärare förväntas aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbeten och arbetsmöten av olika slag.
Examinationen av lärandemål 1, 2, 3 och 4 sker i form av en individuell skriftlig tentamen, lärandemål 3 och 4 examineras även i form av en individuell elektronisk portfolio som också presenteras muntligen vid ett seminarium. Det förväntade innehållet i portfolion meddelas vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andersson, Björn (2011) Att utveckla undervisning i naturvetenskap – kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik, Lund: Studentlitteratur (ca 100 s)
Eilks, Ingo & Hofstein, Avi (red.) (2013) Teaching Chemistry – A Studybook, Rotterdam: Sense Publishers (ca 175 s)
Ljung, Johanna (2004) Kroppens kemi: om balans, obalans och botemedel, Stockholm: Liber (ca 100 s)
Pettersson, Göran (2006/2008) Kemisk miljövetenskap, 6:e uppl., Göteborg: Chalmers (finns publicerad på nätet: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/72639.pdf) (ca 100 s)
Sjøberg, Svein (2010) Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik, 3:e uppl., Lund: Studentlitteratur (ca 50 s)
Bokutdrag, artiklar, webbsidor etc tillkommer (ca 150 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.