Engelska B, Matematik B, Samhällskunskap A, Samhällskunskap B.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig kunskaper om centrala teorier och perspektiv på relationen mellan individ, grupp och samhälle. Vidare syftar kursen till att studenterna skall tillägna sig kunskaper om ungdomars socioekonomiska villkor och skolans roll i samhället.
Kursen fokuserar centrala sociologiska perspektiv på relationen mellan individ, grupp och samhälle varvid begrepp som kön, klass och etnicitet ägnas särskild uppmärksamhet. Kursens tema appliceras på ungdomars socioekonomiska villkor och skolans roll som utjämnande faktor diskuteras. I kursen behandlas bl.a. begreppspar som institution/organisation, aktör/struktur och harmoni/konflikt.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva sociologiska perspektiv på samspelet mellan individ och samhälle
- beskriva socialpsykologiska perspektiv på grupper och gruppbeteende
- tillämpa sociologiska begrepp på aktuella samhällsfrågor med relevans för ungdomars livsvillkor och bildning
- visa grundläggande färdigheter att söka och värdera information
- planera undervisning kring socioekonomiska faktorer och livsmiljö baserad på studier i närområdet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och studier i basgrupp.
Kursmålen kommer att examineras i form av en skriftlig tentamen samt en muntlig presentation där studenten enskilt och i grupp visar prov på de två sistnämnda målen som är av generisk karaktär.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Giddens, Anthony (2009). Sociology. 6. ed. Cambridge: Polity press (valda delar ca. 600 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun, Språkinriktad undervisning: en handbok, 1. uppl., Hallgren & Fallgren, Stockholm, 2010 (226s.)
Karlefjärd, Anna (2011). Att rymmas inom sitt friutrymme om samhällskunskapslärares tolkning, anpassning och undervisning. Licentiatavhandling (sammanfattning) Karlstad : Karlstads universitet, 2011 (136s.)
Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-6950
Larsen, Ann Kristin (2009). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 1. uppl. Malmö: Gleerup (128s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2010). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur (valda delar ca 100s.)
Magnusson Turner, Lena & Andersson, Eva (2008). Den delade staden. 2., bearb. uppl. Umeå: Boréa (264s.)
Thornberg, Robert (2006). Det sociala livet i skolan: socialpsykologi för lärare. 1. uppl. Stockholm: Liber (300s.)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.