Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS703C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om internationella förhållanden och mänskliga rättigheter. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla kritiska och analytiska perspektiv på internationella förhållanden.
Kursens huvudtema är internationella relationer och mänskliga rättigheter. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av samspel och konflikter i det internationella samhället med fokus på områden som mänskliga rättigheter, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella samspel och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier integreras med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för grundläggande perspektiv på internationella förhållanden och analysera samarbete och konflikt i det internationella samhället
• identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
• samla, bearbeta och analysera information om mänskliga rättigheter i en internationell kontext
• problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier av olika slag och projektarbeten.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Arvidsson, Malin; Halldenius, Lena & Sturfelt, Lina (2018). Mänskliga rättigheter i samhället, Malmö: Bokbox förlag (274 s.)
Bull, Hedley (2012). The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. 4th ed. New York: Columbia University Press (368 s.)
Kaufman, Joyce P. (2018). Introduction to International Relations: Theory and Practice. Second edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield (316 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Lynch, Cecelia (2014). Interpreting International Politics. New York: Routledge (114 s.)
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande (ca. 100 s.), väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).