Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2028
Kursplan våren 2028
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi och internationell ekonomi
Engelsk benämning
Social Sciences and Education: Economics and International Political Economy
Kurskod
LS707C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-09-16
Gällandedatum
2022-09-19
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS706C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och internationella relationer (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och vidga sina ämnesteoretiska kunskaper och förmågor som handlar om samhällsekonomins villkor inom ramen för en alltmer globaliserad internationell ekonomi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till läromedel och undervisning samt att studenten ska utveckla sina didaktiska och metodiska färdigheter med särskilt fokus på undervisning i gymnasieskolan.
Innehåll
Kursens huvudteman är kritiska analyser av sambanden mellan samhälle, miljö, ekonomisk tillväxt, geografi och globalisering. Ekonomiska modeller och teorier, som beskriver aspekter av både nationell och internationell karaktär för att förstå sambandet mellan hållbarhet och ekonomisk effektivitet, analyseras och problematiseras. Särskild tonvikt läggs vid omvandlingar av den offentliga sektorn och vilka effekter ökade förmögenhets- och inkomstskillnader får för individer och grupper i samhället. I kursen problematiseras även globaliseringens effekter utifrån didaktiska perspektiv och val.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera den internationella ekonomins funktionssätt i en globaliserad värld
2. redogöra för moderna ekonomiska tillväxt- och fördelningsteorier
3. kritiskt granska och värdera miljöekonomiska angreppssätt och vad som kan göras för att minska klimat- och miljöproblem
4. identifiera och analysera den offentliga sektorns omvandlingar och uppgifter i ett modernt marknadssamhälle
5. identifiera och reflektera över utmaningar kring ekonomiska problem och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer i form av föreläsningar och seminarier.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 12 hp, I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyg Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på prov 1.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Erik (2020). Reconstructing the global political economy. BUP (202 s.)
Hartman, Laura (2011). Konkurrensens villkor. Vad händer med svensk välfärd? SNS Förlag (278 s.)
Pihl, Håkan (2014). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. Studentlitteratur (300 s.)
Roine, Jesper (2014). Thomas Pikettys Kapitalet. Volante (110 s.)
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).