Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS723C Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi B (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla en fördjupad förståelse och förmåga till analys kring centrala perspektiv och frågeställningar inom området internationella relationer. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna värdera läromedel om internationella frågor.
Kursen inleds med en fördjupning av teorier och begrepp som presenterats i kurs A, för att därefter övergå i egna tillämpningar och analyser av händelser och processer i det internationella samhället. Här uppmärksammas aspekter som bl.a. finns i Malmö högskolas perspektiv, genus, miljö, migration och etnicitet. I kursen ingår också didaktiska moment kring värdering och användning av olika typer av läromedel som läroböcker, Internet och andra typer av media där internationella frågor behandlas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för de centrala teoribildningarna och deras användning för analys av samarbete och konflikt i det internationella samhället
- enskilt och i grupp samla och bearbeta information om internationella relationer
- identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
- kritiskt granska och värdera läromedel i relation till skolans styrdokument
Kursen examineras genom en individuell, skriftlig tentamen och ett projektarbete om valfri internationell konflikt- eller samarbetsprocess. Projektarbetet genomförs parvis och redovisas i seminarieform.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Edkins, Jenny & Zehfuss, Maja (red.) (2013). Global politics: a new introduction. 2nd ed. Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge (712 s.)
Vetenskapliga artiklar och internetbaserat material väljs i samråd med kursledare och undervisande lärare.
Kursplaner för samhällskunskap gymnasieskola. Skolverket.
Läroböcker i samhällskunskap gymnasieskola.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.