Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Matematik och lärande: Statistiska metoder
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Statistical Methods
Kurskod
ML705C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-01-25
Gällandedatum
2021-01-25
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML704C Matematik och lärande: Diskret matematik (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasiet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska bredda och fördjupa sina kunskaper om statistiska begrepp och metoder. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla färdigheter i att utföra och tolka en empirisk undersökning.
Innehåll
Kursen behandlar flera olika diskreta och kontinuerliga sannolikhetsfördelningar och de begrepp som är gemensamma för dessa, som väntevärde, varians och standardavvikelse. Särskild vikt läggs vid studier av normalfördelningen.
Vidare arbetar studenterna med stickprovsundersökningar och konfidensintervall och de slutsatser som kan dras av varierande statistiska metoder, dvs. statistisk inferens genom hypotestest. Speciell vikt läggs vid betydelsen av validitet och reliabilitet i statistiska undersökningar. Under kursen bearbetar studenten datamaterial med såväl räknare som dator. Fokus läggs på statistiska beräkningar och statistisk slutledning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 använda olika sannolikhetsfördelningar
2 värdera och välja stickprovsmetoder, bearbeta data och formulera statistiska modeller
3 göra statistiska slutledningar (inferens) baserade på bland annat validitet och reliabilitet.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
Mål 1 och del av mål 2 (värdera och välja stickprovsmetoder) examineras genom skriftlig salstentamen.
Mål 3 och del av mål 2 (bearbeta data och formulera statistiska modeller) examineras inom ramen för en gruppredovisning och en skriftlig inlämning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Britton, Tom & Garmo, Hans (2002). Sannolikhetslära och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur (s132-368) (236 s).
Kompendium med uppgifter.
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (ca 50 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).