Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML214C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda sina kunskaper inom linjär algebra samt vidareutveckla sitt ämnesdidaktiska kunnande inom området som är relevant för undervisning i gymnasieskolan.
Kursen behandlar linjära ekvationssystem, baser och koordinatsystem, linjer och plan i rummet, skalär- och vektorprodukt, matriser, linjära avbildningar, determinanter samt egenvärden och egenvektorer.
Speciell vikt läggs vid hur undervisning i linjär algebra kan ske inom gymnasiets kurser och hur denna matematiska gren leder till några tillämpningsområden och problemlösningsmetoder. Med hjälp av digitala hjälpmedel och modelleringsuppgifter ges studenten möjlighet att utveckla sin förtrogenhet inom området.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder inom linjär algebra
- tillämpa begrepp och metoder inom linjär algebra med koppling till modelleringssituationer och problemlösning
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, seminarier, individuellt arbete och föreläsningar.
Prov 1 (2001): Skriftlig salstentamen (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2002): Hemtentamen (Home Exam), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1.
Karlsson, Leif (under arbete). Linjär algebra - ämnesdidaktisk övning 1.1 [opublicerat manuskript] (260 s)
Övningar i Linjär algebra. (2001). Matematikcentrum. Lund: Studentlitteratur (128 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).