Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML703C Matematik och lärande: Grundläggande analys (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda sina kunskaper inom matematisk analys samt vidareutveckla sitt ämnesdidaktiska kunnande av relevans förundervisning inom gymnasieskolan. Studenten vidareutvecklar även sin förmåga att använda digitala verktyg av skilda slag i matematikundervisningen.
Under kursen ges studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper om funktionsklasser, gränsvärdesbegreppet och kontinuitet, derivator och deras tillämpningar, primitiva funktioner och integraler med tillämpningar. Vidare behandlas polynomutvecklingar, differentialekvationer och matematiska modeller.
Studenten arbetar med att lösa matematiska problem med hjälp av analysens verktyg och begrepp. Problemen hämtas från såväl vardagssituationer som från tillämpningar inom naturvetenskap. Studenten tränar också att själv formulera problem inom området och att diskutera problemens relevans för gymnasiets olika kurser.
Vidare arbetar studenten med olika digitala verktyg som kan användas i undervisning inom olika gymnasiekurser.
Användandet av medierande verktyg i matematikundervisning relateras till ämnesdidaktisk forskning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder samt genomföra vissa centrala bevis inom matematisk analys
- använda matematisk analys vid problemlösning och modellering av realistiska situationer och förlopp
- åskådliggöra analysens begrepp och metoder i en för gymnasieelever relevant kontext
- hantera olika digitala verktyg i undervisningssyfte och diskutera hur dessa kan stödja elevers utveckling av matematiska förmågor
- diskutera och kritiskt värdera betydelsen av artefakter och olika medierande verktyg i matematikundervisningen
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Prov 1 (2001): Skriftlig salstentamen och muntlig uppföljning (Written and Oral Exam), 8,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och del av lärandemål 2 (använda matematisk analys vid problemlösning ... av realistiska situationer och förlopp).
Prov 2 (2002): Skriftlig hemtentamen (Written Home Exam), 1,5 hp. I detta prov examineras del av lärandemål 2 (använda matematisk analys vid .... modellering av realistiska situationer och förlopp).
Prov 3 (2003): Muntlig och skriftlig presentation (Oral and Written Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga prov. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (230 s.)
Övningar i Endimensionell analys. (2011). Lund: Studentlitteratur. (134 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).