Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om språk, bedömning, matematiska resonemang och representationer. Studenterna ska sätta sig in i tänkandet kring innehålls- och språkintegrerat lärande, inklusive förhållandet mellan språk och kunskapsutveckling. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska lära sig grunderna i läromedelsanalys, fördjupa sin förståelse av bedömningen och dess funktion att stödja elevers språk- och kunskapsutveckling samt utveckla sin förmåga att använda bedömning som del av sin undervisning och elevers lärande i ett 4-6 -perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar sin kunskap om sannolikhetslära och statistik i ett perspektiv avseende undervisning i 4-6.
Kursen behandlar innehålls- och språkintegrerat arbete och dess teoretiska bas genom förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt praktiska tillämpningar ur ett 4-6-perspektiv varvid särskild vikt läggs vid förutsättningar för lärande ur ett första- och andraspråksperspektiv. Kursen behandlar vidare dels utvärdering av läromedel, dels bedömning som en del av undervisningen och som förutsättning för att lärare ska kunna stödja elevers språk- och kunskapsutveckling. Kursen behandlar även relevanta problem och begrepp inom sannolikhetslära och statistik samt problematiserar och tolkar centrala matematikdidaktiska teorier. Inom kursens ram vidareutvecklar studenten sin förmåga att läsa och skriva vetenskapliga texter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna bedöma och analysera utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande återkoppling.
- kunna analysera och kritiskt värdera skriftliga omdömen
- kunna redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur undervisning i det egna undervisningsämnet kan organiseras för att främja elevernas lärande
- kunna redogöra för hur elevers begreppsförståelse och språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt kunna exemplifiera hur olika slags texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- kunna värdera och kritiskt granska läromedel i relation till styrdokument och elevers förutsättningar och behov.
- kunna förklara och diskutera bedömning ur ett vetenskapligt och ämnesbaserat 4-6-perspektiv
- kunna identifiera, definiera, resonera med och använda relevanta begrepp och representationsformer i statistik och sannolikhetslära samt redogöra för hur elevers kunskap om begrepp och förmåga att föra och följa resonemang i statistik och sannolikhetslära kan utvecklas
- kunna använda digital teknik som verktyg för såväl det egna lärandet som för undervisning inom statistik och sannolikhetslära
- kunna tolka, värdera och använda vetenskaplig text samt skriva på ett akademiskt sätt
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier och skolbesök.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (5 hp) Written examination (5 hp)
Provet examinerar målen 1 och 7 (kunna identifiera, definiera, resonera med och använda relevanta begrepp och representationsformer i statistik och sannolikhetslära).
Prov 2: Akademisk text (5 hp) Academic text (5hp)
Provet examinerar målen 2,5 ,7 (redogöra för hur elevers kunskap om begrepp och förmåga att föra och följa resonemang i statistik och sannolikhetslära kan utvecklas) och 9.
Prov 3:Muntlig presentation (5 hp) Oral presentation (5 hp)
Provet examinerar målen 3, 4, 6 och 8.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget väl godkänd hel kurs krävs väl godkänd på två av tre prov. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Björklund Boistrup, Lisa. (2013). Bedömning i matematik pågår!: återkoppling för elevers engagemang och lärande. (1. uppl.) Stockholm: Liber. (30 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (30 s)
Israelsson, Marie, Jönsson, Anders & Grettve, Anna (2014). Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur. (212 s)
Jess, Kristin, Skott, Jeppe & Hansen, Hans Christian (2011). Matematik för lärare. My, Elever med särskilda behov. Malmö: Gleerups (68 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2 (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (20 s)
Lundahl, Christian (2014). Bedömning – att veta vad andra vet. I Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg,Caroline (red)(2014). Lärande Skola Bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. (40 s)
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (2008). Exploring Talk in School Kapitel 1,4, 8 och 10 (100 s) London: SAGE Publications.
Solem, Ida.Heiberg., Alseth, Björnar., Eriksen, Elisabeta. & Smestad, Björn. (2019). Tal och tanke: matematikundervisning från årskurs 4 till 6 2. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (100 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer 300 sidor som delges på kursen.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).