Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL224C Naturkunskap och lärande: Kropp och hälsa (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna utvecklar kunskaper om energi, material och kemiska substanser utifrån hållbarhets- och undervisningsperspektiv.
I kursen behandlas hållbart samhälle och resurshushållning utifrån såväl historiskt, nutida och framtida perspektiv som undervisningsperspektiv. Aktuella klimat- och miljöfrågor i undervisningen problematiseras.
Energi, energianvändning och energitillförsel behandlas samt utreds med hjälp av begreppen energitjänst, energislag, energiresurser, energiformer och energikvalitet. Frågor kring jordens energibalans och förändringar i den, särskilt växthuseffektens inverkan, studeras ingående.
Samhällets användning av material och kemikalier på gott och ont behandlas. Hur kemiska ämnen – såväl naturliga som naturfrämmande – framställs, sprids och omvandlas samt vilka effekter de har på hälsa och miljö studeras. Framväxten av kemikaliesamhället, liksom samspel och intressekonflikter, utreds. Val av produkter och produktlivscykler studeras och behandlas i relation till nationella miljömål som ”giftfri miljö” och ”begränsad klimatpåverkan”.
Grundläggande naturvetenskapliga begrepp och teorier inom framförallt energilära, ellära, organisk kemi och kemisk miljövetenskap behandlas såväl experimentellt som teoretiskt.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna beskriva, diskutera och analysera jordens energibalans och förändringar i den, särskilt växthuseffektens inverkan på klimatet (1)
- kunna beskriva, definiera och tillämpa några begrepp och teorier inom områdena energilära, ellära, organisk kemi och kemisk miljövetenskap (2)
- kunna diskutera energianvändning, energitillförsel och energikvalitet utifrån naturvetenskaplig grund och hållbarhetsperspektiv (3)
- kunna redogöra för och problematisera användning, framställning, spridning, detektion och toxikologiska verkningar avseende några omdiskuterade kemikalier (4)
- kunna diskutera konsumentprodukter ur livscykel- och hållbarhetsperspektiv (5)
- kunna problematisera undervisning kring aktuella klimat- och miljöfrågor (6)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, laborationer, projektarbete och seminarier. Kursens genomförande bygger på aktivt studentdeltagande och ett gemensamt kunskapsbyggande.
Prov 1: Skriftlig tentamen, 10 hp (Written Examination, 10 credits)
I detta prov examineras mål 1-4 genom en individuell skriftlig salstentamen.
Prov 2: Projektrapport och muntlig presentation med opposition, samt litteraturseminarium, 5 hp (Project Report and Oral Presentation with Opposition, and Literature Seminar, 5 credits)
I detta prov examineras lärandemål 5 genom att studenten i par studerar en konsumentprodukt ur livscykel- och hållbarhetsperspektiv, skriver rapport om detta samt deltar i ett examinationsseminarium med opposition och försvar. Lärandemål 6 examineras genom att studenten problematiserar och diskuterar klimat- och miljöundervisning vid ett litteraturseminarium.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget VG på hel kurs krävs väl godkänt på både prov 1 och 2.
Areskoug, Mats och Eliasson, Per (2007) Energi för hållbar utveckling. Studentlitteratur (ca.150 s)
Areskoug, Mats (2006) Miljöfysik. 2 uppl. Studentlitteratur (ca 250 s).
Ellervik, Ulf; Lindström, Ulf; Nilsson, Ulf, Sterner, Olov och Wennerberg, Johan (2005) Molekyler i människans tjänst, Studentlitteratur (ca 170 s)
Hill, Marquita K (2010), Understanding environmental pollution. 3 uppl. Cambridge: Cambridge, University Press (utvalda delar, ca. 200 s)
Johansson, Birgitta (red.) (2006) Giftfri miljö – utopi eller verklig chans? Formas Fokuserar (ca 100 s) Tillgänglig på www.formas.se/Forskning/Formas-Publikationer/Pocketbocker-Formas-fokuserar/
Kronlid, David (red) (2010) Klimatdidaktik – att undervisa för framtiden. Stockholm: Liber (kap 1, 2, 4, 5 och 7 (ca 110 s)
KVA & IVA (2011) Kemi – den gränslösa vetenskapen. Tillgänglig på www.ntaskolutveckling.se/Om-NTA1/News1/2011/December/Kemi---den-granslosa-vetenskapen/ (ca 100 s)
Petersson, Göran (2006) Kemisk miljövetenskap, 6:e uppl. Tillgänglig på publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/72646.pdf (ca 100 s)
Skolverket (2011) Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Tillgänglig på www.skolverket.se
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.