Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Naturkunskap och lärande: Ekologi, naturresurser och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Natural Science and Education: Ecology, Natural Resources and Sustainable Development
Kurskod
NL230C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-11-11
Gällandedatum
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NL229C Naturkunskap och lärande: Om naturvetenskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i ekologi, människans utnyttjande av naturresurser, naturbruk ur ett hållbarhetsperspektiv samt jordens utveckling och arters evolution. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter med avseende på elevcentrerat arbetssätt för undervisning i gymnasieskolan.
Innehåll
I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ekologi, förekomst av naturresurser och människans nyttjande av naturen ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv samt en introduktion till lärande för hållbar utveckling. I kursen behandlas även jordklotets utveckling och de geovetenskapliga förutsättningarna för ekosystemen i ett långt utvecklingsperspektiv. Evolution med förändringar av arter och artbildning behandlas för att ge en bild av de processer som ligger bakom biologisk mångfald och varför organismer kan bli resistenta mot antibiotika och pesticider. Det didaktiska innehållet i kursen fokuserar på elevcentrerat lärande samt planering och genomförande av lärandeaktiviteter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
redogöra för de grundläggande villkor under vilka ekosystem existerar och förändras
redogöra för centrala ekologiska processer utifrån ett populations-, samhälls- och ekosystemperspektiv
redogöra för jordklotets utveckling, evolutionens mekanismer och artbildningsprocesser samt utveckling av resistenta organismer
beskriva och problematisera människans inverkan på biologisk mångfald
beskriva fördelningen av naturresurser, reflektera över hur naturresurser nyttjas och utnyttjats av människan i ett nutida och historiskt perspektiv samt diskutera konsekvenser av detta ur ett hållbarhetsperspektiv
konstruera lärandeaktiviteter med utgångspunkt i hållbar utveckling, där intressen, värderingar och attityder synliggörs och ställs mot varandra
ge exempel på lärandemiljöer utanför klassrummet samt didaktiskt reflektera över och problematisera hur dessa kan användas ämnesövergripande i naturkunskap tillsammans med andra skolämnen.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, exkursioner, studiebesök, seminarier och workshops, grupparbeten, rollspel, värderingsövningar samt interaktivt lärande över internet
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-4.
Prov 2: Muntlig redovisning och ett paper (Oral Presentation and a Paper), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 5 vid ett seminarium. Lärandemål 6 och 7 examineras med ett paper.
Exkursioner, litteraturseminarier och grupparbeten utgör obligatoriska moment i kursen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas
För Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på prov 1 och 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Allaby, Michael (2013) A dictionary of geology and earth sciences. Oxford University Press. 4:e utgåvan. (Gratis tillgänglig som E-bok via Malmö högskolas biblioteks hemsida.) (ca 10 s).
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Forskningsresultat och nya idéer. Studentlitteratur (Kapitel 6-9 och 13) (70 s).
Björklund, Mats (2022). ”Bara en teori”. Om evolutionsbiologi. Fri tanke (255 s)
Vetenskapliga artiklar och webmaterial tillkommer (ca 400 s).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.