Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Introduction
Kurskod
NO221B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-25
Gällandedatum
2015-08-31
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från förskoleklass till om med årskurs tre i grundskolan.
Innehåll
I kursen behandlas vad naturvetenskapens och teknikens karaktär innebär och vilken betydelse detta har, både för naturvetenskap och teknik som vetenskapliga ämnen och som skolämnen.
Studenterna arbetar i den nära omgivningen med särskilt fokus på vanliga växter och djur, deras livscykler samt deras plats i olika näringskedjor. Paralleller dras till djuret ”människan” och olika skillnader och likheter undersöks och förklaras i görlig mån.
Djurens och växternas olika anpassningar till årstider undersöks samtidigt som själva årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. I samband med solen behandlas en stjärnas livscykel. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad förklaras med hjälp av astronomiska fenomen.
I kursen arbetas det också med olika tekniska funktioner och konstruktioner i samband med de naturvetenskapliga begreppen ljud och ljus, kraft och rörelse samt årstider. Krafter och rörelser behandlas utifrån upplevelser i lekparker.
Vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi bearbetas i många olika sammanhang. Ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv går som en tråd genom kursen. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom att studenterna ägnar sig åt informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en lärandeplattform där studenterna både hämtar, kritiskt granskar och lägger ut informationen digitalt.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera naturvetenskapens karaktär och kunna argumentera för naturvetenskapens roll i förskoleklass och skolår 1-3
utifrån årstider och grundat i exkursioner och laborationer beskriva vanliga livsformers livsbetingelser, livscykler samt plats i näringskedjor
beskriva och förklara sambanden mellan olika organsystem i kroppen avseende kroppens energi- och materiahantering samt sinnesförnimmelser och därvid särskilt beakta behoven av mat, sömn och motion
konkretisera och förklara vanliga astronomiska fenomen som jordens och månens rörelser samt hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider
förklara grundläggande begrepp inom naturvetenskap och teknik
kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av skisser och konstruktion av modell
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, exkursioner, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment, konstruktioner samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Bedömningsformer
Studenterna examineras enligt två provkoder där en omfattas av 8 hp och den andra 7 hp.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written examination), 8 hp
Lärandemål 2, 3 (förutom sinnesförnimmelser), 4 och 5 (kraft/rörelse, ekologi och materia) examineras genom en individuellt skriven salstenta.
Prov 2: Artikel (Article), teknisk konstruktion (construction) samt muntlig och skriftlig presentation (Oral and written presentation), 7 hp
Lärandemål 1 examineras genom en individuellt skriven argumenterande artikel somt genom kamratrespons på annan students artikel. Lärandemål 3 (sinnesförnimmelser) samt lärandemål 5 (ljud och ljus) examineras genom laborationer som också presenteras muntligt och skriftligt av studenten.
Lärandemål 6 examineras genom en muntlig gruppresentation inför vilken studenten är med och producerar en gestaltning, en modell samt en digital presentation. Betygskriterierna delges vid kursstart. För att erhålla VG på hel kurs krävs betyget VG på båda kursdelarna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008). Att förstå grundskolans naturvetenskap, Forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur. ISBN: 978 – 91-44-05233-5 (ca 100 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 130 s)
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Stockholm: Liber. ISBN: 978-91-47-08422-7 (193 s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger och Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (ca 180 s)
Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (112 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (180 s)
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Lund: Studentlitteratur (146s) Artiklar och internetsidor kan tillkomma
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.