Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från förskoleklass till om med årskurs tre i grundskolan.
I kursen behandlas naturvetenskapens och teknikens karaktär och vilken betydelse dessa har, både för naturvetenskap och teknik som vetenskapliga ämnen och som skolämnen. I detta sammanhang behandlas vad som utmärker en naturvetenskaplig artikel och hur man söker naturvetenskapliga artiklar via databaser.
Kursen behandlar vidare djur, växter, livscykler, ekologiska samband, hållbar utveckling och ekosystem i närmiljön ur ett didaktiskt perspektiv, som t ex utomhusundervisning. Årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad förklaras med hjälp av astronomiska fenomen. Med utgångspunkt i lekplatsen, arbetar studenten med olika tekniska funktioner och konstruktioner i samband med de naturvetenskapliga begreppen kraft och rörelse. Olika estetiska representationer skapas, används och tolkas i arbetet med kraft och rörelse samt astronomi. Vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi bearbetas i flera olika sammanhang, till exempel i människokroppen och i kemiska fenomen. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom filmskapande, användande av relevanta applikationer, informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en digital lärplattform.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- identifiera naturvetenskapens karaktär och kunna argumentera för naturvetenskapens roll i förskoleklass och skolår 1-3
- redovisa och kritiskt reflektera över informationssökning gällande naturvetenskapliga artiklar
- beskriva och didaktisera cykliska processer såsom kretslopp och årstidsväxlingar, några vanliga växter och djurs livsbetingelser i ett ekologiskt sammanhang
- förklara och didaktisera grundläggande kemiska fenomen så som kemisk reaktion, fasövergång och löslighet på både makro- och mikronivå
- beskriva, förklara och didaktisera sinnesorganens uppbyggnad och funktion, sambanden mellan olika organsystem i kroppen, betydelsen av levnadsvanor och motion för vår hälsa
- förklara och didaktisera grundläggande begrepp inom området kraft och rörelse
- kunna hantera digitala verktyg för textproduktion och lärande
- kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av skisser och konstruktion av modell
- förklara, konkretisera och didaktisera vanliga astronomiska fenomen som jordens och månens rörelser, hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider
- skapa bilder, samt använda, tolka och analysera egna och andras bilder och modeller, som representerar naturvetenskapliga och tekniska fenomen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, exkursioner, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment, konstruktioner samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.
Prov 1: Skriftlig tentamen samt muntligt seminarium (Written Examination and Seminar) 7,5 hp
Lärandemål 3, 4 och 5 examineras genom en individuellt skriven salstenta. Lärandemål 1 och 2 examineras muntligt i ett seminarium.
Prov 2: Muntlig, skriftlig och digital presentation (Oral, Written, and Digital Presentation) 7,5 hp
Lärandemål 6, 7 och 8 examineras genom en muntlig, skriftlig och digital presentation. Lärandemål 9 och 10 examineras genom en muntlig presentation samt en individuellt skriven text.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på både prov 1 och prov 2.
Andersson, Björn (2011). Att utveckla undervisning i naturvetenskap, kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 130 s)
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Stockholm: Liber. (110 s)
Hansson, Lena & Leden, Lotta (2016). Working with the nature of science in physics class: turning ‘ordinary’ classroom situations into nature of science learning situations. http://dx.doi.org/10.1088/0031-9120/51/5/055001 (6 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (ca 180 s)
Ideland, Malin & Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (20 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (180 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Lund: Studentlitteratur (146s)
Sjukvårdsupplysningen: www.1177.se
Artiklar och internetsidor kan tillkomma
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).