Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Introduction
Kurskod
NO224B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för grundlärarprogrammet
Fastställandedatum
2023-12-08
Gällandedatum
2024-01-15
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från förskoleklass till om med årskurs tre i grundskolan.
Innehåll
I kursen behandlas naturvetenskapens och teknikens karaktär och vilken betydelse dessa har, både för naturvetenskap och teknik som vetenskapliga ämnen och som skolämnen. I detta sammanhang behandlas vad som utmärker en naturvetenskaplig artikel och hur man söker naturvetenskapliga artiklar via databaser.
Kursen behandlar vidare djur, växter, livscykler, ekologiska samband, hållbar utveckling och ekosystem i närmiljön ur ett didaktiskt perspektiv, som t ex utomhusundervisning. Årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad förklaras med hjälp av astronomiska fenomen. Med utgångspunkt i lekplatsen, arbetar studenten med olika tekniska funktioner och konstruktioner i samband med de naturvetenskapliga begreppen kraft och rörelse. Olika estetiska representationer skapas, används och tolkas i arbetet med kraft och rörelse samt astronomi. Vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi bearbetas i flera olika sammanhang, till exempel i människokroppen och i kemiska fenomen. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom filmskapande, användande av relevanta applikationer, informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en digital lärplattform.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
identifiera naturvetenskapens karaktär och kunna argumentera för naturvetenskapens roll i förskoleklass och skolår 1-3
redovisa och kritiskt reflektera över informationssökning gällande naturvetenskapliga artiklar
beskriva, förklara och didaktisera grundläggande begrepp inom området kraft och rörelse
kunna hantera digitala verktyg för textproduktion och lärande
kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av skisser och konstruktion av modell
förklara, konkretisera och didaktisera vanliga astronomiska fenomen som jordens och månens rörelser, hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider
skapa bilder, samt använda, tolka och analysera egna och andras bilder och modeller, som representerar naturvetenskapliga och tekniska fenomen
beskriva, förklara och didaktisera cykliska processer såsom kretslopp och årstidsväxlingar, några vanliga växter och djurs livsbetingelser i ett ekologiskt sammanhang
beskriva,förklara och didaktisera grundläggande kemiska fenomen så som kemisk reaktion, fasövergång och löslighet på både makro- och mikronivå
beskriva, förklara och didaktisera sinnesorganens uppbyggnad och funktion, sambanden mellan olika organsystem i kroppen, betydelsen av levnadsvanor och motion för vår hälsa
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, exkursioner, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment, konstruktioner samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Kursen innehåller obligatoriska seminarier och exkursioner.
Bedömningsformer
Prov 1 : Muntliga, skriftliga och digitala presentationer (Oral, Written, and Digital Presentations) 7,5 hp
Lärandemål 3, 4 och 5 examineras muntligt och skriftligt samt med en digital presentation. Lärandemål 6 och 7 examineras muntligt och skriftligt samt med en digitala presentation.
I detta prov examineras ämnesdelarna i mål 8, 9 och 10.
Prov 3: Muntlig presentation med kompletterande skriven text. (Oral Presentation with Complementary Written Text) 4,5hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2 muntligt. De didaktiserande delarna av lärandemål 8, 9 och 10 examineras muntligt med kompletterande skriven text.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på prov 1, prov 2 och prov 3.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 130 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Nilsson, Karin; Sallnäs, Dora. (2020). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. För lärare F-6. Malmö: Gleerups (Sidor väjs i samråd med lärare).
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Stockholm: Liber. (110 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber (ca 180 s)
Ideland, Malin & Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (s. 55-98)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (180 s)
Sjukvårdsupplysningen: www.1177.se
Artiklar och internetsidor kan tillkomma
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.