Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: kemi och biologi
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Chemistry and Biology
Kurskod
NO234B
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-05-26
Gällandedatum
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap samt ämnesdidaktisk kompetens med fokus på kemi och biologi relevant för undervisning från skolår fyra till och med skolår sex.
Innehåll
I kursen behandlas naturvetenskapens karaktär och varför no ska undervisas i grundskolan. Kopplat till naturvetenskapens karaktär tas också upp sökning och hantering av forskningslitteratur.
Vidare behandlas djurs, växters och andra organismers liv samt ekosystem och livets utveckling. Ytterligare biologiskt innehåll i kursen är människans organsystem.
Kursens kemi-innehåll handlar om materia med kemiska och fysikaliska omvandlingar som fasövergångar, kemiska reaktioner och löslighet samt om gaser på mikro- och energinivå och cykliska processer.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
identifiera naturvetenskapens karaktär och beskriva hur man arbetar undersökande med elever på säkert sätt samt kunna argumentera för naturvetenskapens plats i skolan
redovisa och kritiskt reflektera över informationssökning gällande forskning inom naturvetenskapens didaktik samt kunna redogöra för innehåll i den funna forskningen
beskriva ekosystems struktur och dynamik, olika livsformers livsbetingelser samt redogöra för naturvetenskapens förklaring till livets utveckling på jorden
redogöra för materias uppbyggnad, egenskaper, omvandlingar och spridning på mikro-, makro- och energinivå
redogöra för sinnenas och olika organs uppbyggnad och funktion samt redogöra för sambanden mellan olika organ och organsystem
Arbetsformer
Kursen är en kombination av distans- och campusförlagd utbildning med cirka 5 campusförlagda dagar. Den innehåller varierande arbetsformer vilka kan utgöras av lärarledda pass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer vilka delges vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig examination (Oral Examination), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written Examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs Väl Godkänd på båda proven.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Gleerups. (kap 1-9 ca 190 s.)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld- ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag. (kap 1-12 ca 220 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 300 s).
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).