Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse om livsmedel, näringsämnen, människokroppen samt om ljud och ljus för undervisning i årskurs 4 – 6 i naturorienterande ämnen och teknik.
I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
I kursen behandlas människokroppens uppbyggnad och funktion, utifrån hur celler bygger upp vävnader som bildar organ i kroppens olika organsystem samt hur organsystemen samverkar med varandra.
I kursen behandlas vågrörelse med tillämpning inom akustik och elektromagnetiska vågor.
Med utgångspunkt i vad som händer i kroppen då man äter behandlas näringslära och hälsa, samt olika metoder att behandla livsmedel, exempelvis konservering.
I kursen behandlas även tekniska lösningar med koppling till livsmedel som exempelvis industriell bearbetning av livsmedel, jordbruk, odling i stadsmiljö och hantering av livsmedel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori (3hp)
- redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling (3hp)
- beskriva och förklara människokroppens uppbyggnad från celler till organsystem, organens funktion samt sambanden mellan kroppens olika delar (3hp)
- beskriva fysikaliska egenskaper hos ljud och ljus samt hur ljud och ljus uppfattas av människor och djur (1hp)
- redogöra för kostens näringsinnehåll och påverkan på hälsa samt metoder att hantera livsmedel (1hp)
- beskriva och värdera livsmedelstekniska lösningar (1hp)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök, experiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.
Prov 1: Hemtentamen i form av skriven text (Written Home Exam), 6hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 5hp
I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5.
Prov 3: Digital presentation (Digital Presentation), 1hp
I detta prov examineras lärandemål 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på antingen prov 1 och prov 2 eller på prov 1 och prov 3.
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, 3 uppl: För lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 2, 4, 34 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
(kap. 6, 9, 33 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups utbildning. (kapitel 1-8, 110 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger. & Liberg, Caroline. (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan.?2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning.
(kap. 4, 53 s)
Kroppen – 1177 Vårdguiden: Så fungerar kroppen.
(Tillgänglig via internet)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (kap.4, 5, 7, 50 s)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap.12-13, 40 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).